Handen

Om te groeien is er warmte, veiligheid en vertrouwen nodig. Als een kind zich veilig voelt in de groep dan is het zichtbaar meer betrokken. Een kleuter is vooral betrokken als het leert hoe het zelf iets kan verzinnen en kan maken. Bijvoorbeeld door het weglaten van ‘goed’ of ‘fout’ tijdens het vrij tekenen. Ik vind het belangrijk om zo min mogelijk in te grijpen en kinderen in hun eigen flow te laten. Het proces, het ervaren en het doen zijn hierbij belangrijker dan het eindproduct.

In de klas heeft ieder kind een eigen bundel met (kras)tekeningen, beschilderde vellen en werkjes met tape, wasco of veegkrijt. Ik bied verschillend materiaal aan zonder de kinderen een bepaalde richting op te sturen. Ieder boekje is daarom anders en laat de eigenheid en de persoonlijke interesses van een kind zien. Meestal hebben de kinderen geen plan van tevoren: door te krassen komen hun ideeën vanzelf. Er is respect en verwondering voor wat jonge kinderen zelf maken.

Ik roep de kinderen na afloop vaak even bij me om het over hun tekening te hebben. Ik benoem wat ik zie in kleur, vorm en techniek, en stel open vragen. Wanneer ze doorhebben dat er geen oordeel aan vastzit, vertellen ze vaak hele verhalen. Door te onderzoeken en zelf te ontdekken, leren kinderen te vertrouwen in hun eigen kunnen.