Groep 6B

Welkom in groep 6B!

Als je bovenaan de trap rechtdoor loopt kom je bij 6B. Het lokaal van juf Kim en juf Martine.

Dit jaar hebben wij 26 leerlingen. Juf Kim en juf Martine houden allebei veel van sport (Kim is een tennisSter, Martine rent liever), kinderen, lezen en ook van vakantie!

De kinderen moeten bij ons hun beste best doen. Dat is dus hard en netjes werken…maarrrrr tussen al het harde werk door spelen we graag spelletjes. Juf Martine houdt ook veel van tekenen, schilderen en zingen, Juf Kim van pianospelen en het beroemde tafelspel.

We gaan er met alle kinderen een super leerzaam en gezellig jaar van maken.

 

Maandag 16 maart

Wat een flitsend begin van de Cultuurweek. Met prachtig versierde mutsjes heerlijk een dansje doen op het plein.

Om vervolgens weer een beetje tot rust te komen zijn we eerste gewoon wat gaan rekenen in de klas.

Maar tegen 10 uur begon het echte Cultuurprogram.

We zijn gestart te ontdekken waarom de Chinezen eten met stokjes. Met behulp van een filmpje hebben we allemaal geoefend met het vasthouden van de stokjes.

Tot de verbazing van de juffen waren er al heel veel kinderen die dit motorisch lastige klusje al goed onder de knie hadden.

Daarna hebben we onze appels, koeken en broodjes in stukjes gebroken en dit heerlijk met stokjes opgegeten.

Jullie zullen begrijpen dat de lunch iets langer duurde dan normaal.

Juf Kim heeft later op de dag nog een les gegeven over de Chinese astrologie en de Chinese Dierenriem.

Op woensdag was meester Max (stagiair groep 6a) aan de beurt voor een les over tangrammen en heeft juf Anne eind van de dag het verhaal van de Chinese nachtegaal voorgelezen.

Donderdag heeft Juf Natascha (6a) een les gegeven over Kalligrafie, en daarna gingen wij het allemaal zelf proberen. Dat is dus best lastig! Maar oefening baart kunst en zo komt het dat de Chinese lampionnen heel mooi beschilderd zijn met Chinese tekens. (Kerry en Els: nogmaals dank voor de hulp, het was weer reuze gezellig!). Vrijdag was natuurlijk “disco-Tom”. Juf Martine heeft eerst verteld over het wereldwonder “de Chinese muur”. En…al heel veel kinderen kunnen tot 10-tellen in het chinees!

De juffen zijn heel blij: ALLE werkstukken zijn op tijd ingeleverd! Wij hoeven ons dus niet te vervelen de komende tijd met zoveel interessante boekwerkjes….

Het leertraject van Anne Tempelman is gestopt.

 

Maandag 9 maart

De rekenlessen zijn pittig momenteel. Vooral het vergelijken van breuken (wat is groter 6/8 of 2/3?). We oefenen dus flink! Ook voor de extra oefening: wekelijks 10 redactiesommen. Vrijdag gaat het mapje mee, vrijdag moet het mapje ook weer terug, want dan kijken we het na.

Juf Anne heeft haar eerste lessen erop zitten. Ze heeft naast een aantal taallessen ook een leuke les (sociaal-emotionele training) over dromen en wensen gegeven.

Woensdag hebben juf Anne en juf Kim samen een rekenles gegeven. Best bijzonder als je je vragen aan twee juffen kan stellen en toch wel vreemd als twee juffen samen de rekenuitleg verzorgen.

Ook komende week gaat juf Anne weer een aantal lessen geven.

Donderdag viel Juf Lisette in voor Juf Martine, die naar een begrafenis ging. Vrijdag hadden de kinderen een extra leuke gymles van de CIOS studenten. Ze kregen zelfs een mooi diploma. De voorbereidingen voor de cultuurweek zijn al in volle gang. Hoedjes maken voor de opening, wereldbollen opblazen voor de versiering…. We hebben er zin in! Als iemand nog thuis iets decoratiefs “chinees” heeft voor in de klas, neem het vooral mee. Dinsdag is de opening en dan gaan we iedere dag, naast spelling, taal en rekenen, iets bijzonders doen met als thema “China”. We hebben van niemand bericht gekregen dat iemand niet op het blog mag, dus we zullen regelmatig foto’s plaatsen.

De cultuurweek zal dinsdag starten met een gezellige opening op het plein. Diezelfde dag nog gaat juf Kim een les geven over de Chinese astrologie. Juf Martine gaat komende week iets vertellen over de Chinese muur. Verder gaan we met stokjes eten, een Chinese knutsel maken en nog veel meer.

Vrijdag is “disco Tom”, feestpak mag mee…en vrijdag verwachten we nog een hoop werkstukken. We hebben er inmiddels al een paar ontvangen en die zien er heel erg goed uit!

 

Maandag 2 maart

De week voor de vakantie was een korte week.

Maandag stond voor de eerste keer juf Anne bij ons in de klas. Zij gaat bij ons in de klas een leertraject volgen.

Juf Anne gaat dit doen op de maandag, dinsdag en woensdag.

Afgelopen week heeft juf Anne vooral veel gekeken. Ze is erg enthousiast over onze groep en het werken in 6B.

Komende weken zal juf Anne regelmatig zelf lessen gaan geven.

Dan een update van waar we op dit moment mee bezig zijn in de groepen 6.

Komende week gaan we starten met hoofdstuk 9 van rekenen en komen de befaamde maar soms ook gevreesde breuken weer terug.

Ook krijgen de kinderen vanaf nu wekelijks huiswerk mee voor rekenen. Het gaat om redactiesommen die tijdens de Cito ook veel voorkomen. Sommige zijn best lastig, dus helpen mag!

Het huiswerk gaat op vrijdag mee naar huis en zal de week erop op vrijdag klassikaal worden nagekeken.

Met geschiedenis hebben we het over de periode na de tweede Wereldoorlog. Net toen iedereen zijn leven weer een beetje begon op te pakken, kreeg Nederland te maken met een nieuwe ramp……de Watersnoodramp van 1953.

Met aardrijkskunde bespreken we Noord-Nederland. Hoe is het om te wonen en werken in Noord-Nederland en waarom zijn de Waddeneilanden beschermd natuurgebied?

Natuurlijk komen het hunebed, de Elfstedentocht en de gaswinning ook aan bod in dit hoofdstuk.

Bij natuur wederom een “breed” onderwerp. Van klein naar groot, van baby naar volwassen….dit natuurlijk allemaal op groep 6 niveau. Het lijkt ons leuk om een babymuur van de kinderen te maken. Dus heel graag een babyfoto mee (mag ook een print zijn). We zullen dit donderdag uiteraard ook nog aan de kinderen zelf vragen.

Taal is behoorlijk pittig dit blok. We weten al wat basiswoorden, afleidingen en samengestelde zinnen zijn. Komend blok leren we wat aanhalingstekens zijn en waar we die moeten gebruiken. Kortom, we gaan er weer vrolijk tegenaan!

 

Maandag 16 februari

De week begon met een spannende schrijfles. Omdat de kinderen zo netjes zijn gaan schrijven hebben we een lesje geschreven met onze “verkeerde” hand.

Dit zorgde natuurlijk voor veel hilariteit en gek gekrabbel.

Schrijven met je verkeerde hand zorgt voor tongen uit de mond en kramp in je hand. Alles behalve comfortabel dus komende week gewoon weer met onze “goede” hand.

Op woensdag hebben we een heel fijn gesprek gehad over de liefde. De juffen zijn nu volledig op de hoogte van de setjes in de klas. Omdat het zaterdag Valentijnsdag was leek het ons een leuk idee iets moois te maken voor iemand die je bijzonder vindt. Onder het genot van een gezellig muziekje zijn we helemaal los gegaan op kaartjes met hartjes, bloemetjes en mooie spreuken.

Zelfs de juffen kregen van verschillende bewonderaars iets liefs op hun bureau.

Jente had een  hele mooie spreekbeurt over het oor. Waarin de kinderen ook gebarentaal konden oefenen. Moeilijk hoor!

Vrijdagmiddag begonnen aan het project “Kip”. Het mooie was dat we voor het lijf maar een halve ballon nodig hadden dus de kinderen konden fijn samenwerken. En omdat ze een stokje gingen trekken met wie…hadden we verrassende combinaties. Het is fijn om te merken dat je soms met iemand niet zo fijn samen kan rekenen, maar wel heel goed kan knutselen!

Sinds een paar weken voetbalt de hele klas ook (meestal) samen als wij het veld hebben. Iedere week mogen twee kinderen nieuwe teams maken. Die worden dan vrijdag voorgelezen. Dat scheelt weer een pispotenverdeling in de pauze, die wij soms niet voor iedereen even gezellig vonden.

 

Volgende week een kort weekje. Maandag en dinsdag rapportgesprekken (neem het rapport ajb mee naar het gesprek!), dinsdag krijgen wij een dagje een bijzondere klasgenoot erbij: het neefje van Henry! Donderdag nog een natuurtoets en dan begint voor jullie om 12:00 de vakantie al! We eten dus alleen ons 10-uurtje op school.

Misschien ook goed om nog even langs de gevonden voorwerpen bij de gymzaal te lopen…

 

Maandag 9 februari

Begin van de week zijn we gestart met een nieuw hoofdstuk van rekenen. Op woensdag hebben we ook weer een tafeltoets gedaan. En jawel…er zijn weer kinderen die hem gehaald hebben. Thuis veel oefenen blijkt toch echt te werken. Met spelling hebben we de ´garage-regel’ geleerd. Je hoort ZJE maar je schrijft GE. En dan zijn er natuurlijk ook nog woorden waarbij je SJE hoort en dit ook schijft (haasje en gaasje).

Die Nederlandse spelling is soms knap ingewikkeld maar de juffen zijn zeer tevreden met het spelwerk in de klas.

Wat ook met sprongen vooruit gaat is het handschrift van de kinderen. Daarom gaan we volgende week een lesje schrijven met onze verkeerde hand. Gewoon omdat dat leuk is!!!

Donderdag hebben we aan het einde van de dag iets heel leuks gedaan: lekker zingen met juf Natascha ! We konden het kampvuurtje er bijna bij denken (juf Natascha speelt namelijk heel goed gitaar). Voor herhaling vatbaar ook voor het “groep-6” gevoel.

Vrijdag hadden we een pittige toets van taal. Over samengestelde werkwoorden, voegwoorden, persoonsvormen. t viel echt niet mee…

Met rekenen hebben de kinderen het laatste probleem van het cijferend aftrekken opgelost: hoe leen je van een buurman die niets heeft??

We hadden deze week maar liefst twee spreekbeurten. Robbie vertelde over heerlijke chocolade en Chun Liang heeft ons heel stoer alles over zijn brace verteld. En omdat we onze Frits met de kou en sneeuw al een tijdje missen (Frits is de naam die wij verzonnen hebben voor de grote ara die de hele tijd voor ons raam post…tot grote afleiding van de kinderen) zijn we hem maar gaan tekenen op vrijdagmiddag.

Volgende week komen de dictees eraan en op dinsdag de geschiedenistoets over de tweede wereldoorlog.

 

Maandag 2 februari

Het was een week met “een gaatje” de juffen op woensdag aan de studie en de kinderen, naar wij begrepen, vooral heel veel leuke dingen gedaan hebben. Wat fijn!

Met rekenen zijn we cijferend aan het aftrekken. Dat vinden ze niet (meer zo)moeilijk, maar je moet wel heel precies werken want anders sluipen er veel slordigheidsfoutjes in.

Vrijdag was de topo-toets….opvallend was dat een record aantal kinderen om uitstel kwam vragen. Dat doen we liever alleen in uitzonderingsgevallen. Nu waren er wel erg veel kinderen die wegens jarige vaders, een dag je ziek, een dagje vrij….de toets niet eens geleerd hadden omdat ze dachten dat het volgende week ook wel kon.

We hebben ze uitgelegd dat ;

De toets altijd op het bord staat

Ze bijna altijd een hele week krijgen om te leren (maar dat je  echt geen zeven dagen voor een toets hoeft te leren) dus het moet wel heel wanhopig zijn om uitstel te krijgen….

Dat ALS ze een oefenblad kwijt geraakt zijn (liever niet!), dat geen geldig excuus is om een toets niet te maken. Dan moet je een nieuw blad komen vragen.

 

Zo, dat was even een preek voor alle kinderen die maandag de toets gaan maken (omdat het nu eenmaal de bedoeling is dat ze de topografie van Nederland kennen…en dat bereik je dan weer niet door ze ongeleerd een toets te laten maken). En natuurlijk een compliment voor alle kinderen die hem vrijdag gewoon gemaakt hebben en het supergoed gedaan hebben.

De klas hangt vol met prachtige schilderijen. En we hebben vrijdag ook nog eens genoten van de sneeuw, jammer dat het zo snel smolt!

Dinsdag komt juf Carlijn voor het laatst, daarna gaat ze met zwangerschapsverlof. We hebben met de kaart een mooie roze reuzekaart voor haar gemaakt.

 

Maandag 26 januari

Wat waren er veel zieken deze week!!! Vervelend voor de kinderen. Het betekent helaas ook dat we nog wel een weekje zoet zijn met het afronden van de Cito’s.

Vrijdag was zelfs Juf Carlijn ziek, en Juf Martine heeft geen L.O. lesbevoegdheid….maar….we hebben toch even genoten van de gymzaal met tikkertje, trefbal en dramales. s Middags hebben we schilderijen gemaakt in de stijl van Keith Haring. Met mooie resultaten!

Volgende week vrijdag 30/1  is er een topotoets over Noord-Nederland. De toetsdatum staat niet op de blaadjes, maar wel op het bord….

Willen jullie de kinderen helpen om de rapporten en werkboekjes (natuur en aardrijkskunde) mee terug te nemen? De rapportgesprekken zullen in de week van 16 februari plaatsvinden.

Ook een kleine update wat het rekenwerk betreft. We hebben vorige week geleerd hoe we kolomsgewijs moeten aftrekken. Dit vinden we eigenlijk een lange en saaie manier om een sommetje onder elkaar uit te rekenen. Gelukkig kunnen we dezelfde sommen nu ook cijferend uitrekenen. Een snellere en ook leukere manier! Komende week gaan we weer lekker aan de slag met inhoudsmaten en digitaal klokkijken.

De tafeltoets staat feitelijk de rest van het jaar op het programma. We blijven hem met tussenpozen van ca 2 weken herhalen.

We hopen natuurlijk dat iedereen hem uiteindelijk haalt…maar ze vinden hem echt moeilijk!

Niet vergeten: woensdag 28 januari zijn de kinderen vrij, de juffen hebben namelijk studiedag!

 

Maandag 19 januari 

Het was een weekje hard werken aan de Cito’s (rekenen en spelling). Volgende week zijn begrijpend- en technisch lezen aan de beurt.

Gelukkig hebben wij bijna van iedereen een hoofdstukindeling voor de werkstukken ontvangen. Dat belooft veel goeds! Als er tussendoor nog vragen zijn, moedig de kinderen dan vooral aan om naar ons toe te komen. Wij helpen graag!

 

Praktisch puntje: veel kinderen hebben geen goede pen meer. Vullingen zijn op of weg. Pennen doen het niet meer… wij lenen dan wel even ballpoints uit, maar daarmee schrijven ze vaak echt minder mooi. Dus verzoek aan jullie om te zorgen dat de kinderen een lekker blauw-schrijvende pen  hebben en voor de schrijfles (oh, oh, oh wat gaat het goed met netjes schrijven!!!!!!) een Stabilo.

 

Wieger heeft een mooie spreekbeurt gehouden over zeilen, met een heel spannend filmpje over de Volvo Ocean race. Wieger zou (zelfs na dit filmpje) toch nog zelf mee willen doen…wat een dappere bink.

 

Met geschiedenis zijn we gestart met het hoofdstuk over de tweede wereldoorlog. Dit maakt altijd veel los bij de kinderen (vooral de ondersteunende filmpjes bij de lessen).

Henry had een gebruikte kogel mee en Mees kon ons echte voedselbonnen laten zien.

Het dagboek van Anne Frank en het Anne Frankhuis  zijn bekende termen bij de kinderen. Ook zijn er al veel kinderen in het Corrie ten Boomhuis geweest.

 

Vrijdag hebben we een aardrijkskundetoets. En we gaan ook vrolijk verder met de tafeltoets (slechts 20% is geslaagd….) dus pak soms een momentje aan tafel voor de tafels. Met rekenen zijn we bezig met het aftrekken van grote getallen, straks ook cijferend. Voor spelling komen

er weer nieuwe oefenbladen aan. Volgende week vrijdagmiddag (heeft juf Martine plechtig beloofd) gaan we schilderen.

 

Maandag 12 januari

We zijn weer helemaal fris en vrolijk aan 2015 begonnen. Heerlijk die kerstvakantie! De kinderen hebben ook wensen en voornemens opgeschreven voor het nieuwe jaar. Dat leverde wel mooie voornemens op (waarbij thuis meer helpen en minder snoepen absoluut favoriet waren) Bij de wensen meer variatie: huisdieren, gezondheid, niet verhuizen….

Het jaar begon heel goed, juf Kim is al haar werkdagen weer komen werken, nog wel met dubbele bemanning (wat echt heel fijn is dat Tom dat op deze manier mogelijk maakt). Juf Jill was dinsdag voor het laatst. 20 januari komt ze nog even afscheid nemen, dus we zijn in de klas al mooie “trektekeningen” aan het maken.

De komende weken gaan we de eerste Cito-toetsen van dit jaar afnemen. Aangezien de Cito-toetsen er vaak net iets anders uitzien dan de normale toetsen hebben we als voorbereiding de hele week geoefend met spelling, begrijpend lezen en rekenen op de “Cito-manier”. De kinderen zijn er nu helemaal klaar voor. We proberen ze er zo ontspannen mogelijk in te laten gaan. Aan jullie vragen we om jullie kinderen uitgerust naar school te sturen. Verder niets.

Tamar heeft een hele indrukwekkende spreekbeurt over echtscheidingen gehouden. Inclusief uitleg over omgangsregelingen, alimentatie en de voor- en nadelen van scheiden. Het is soms jammer dat jullie niet stiekem mee kunnen kijken want het is heel bijzonder hoe kinderen met dit soort onderwerpen om gaan. Ook de vragen die ze erover stellen en de complimenten die ze elkaar achteraf geven. “Wat knap dat je over iets wat geen leuk onderwerp is, zo goed kan vertellen”. Petje af.

De komende week staat een natuurtoets op het programma, woordjes- en zinnendictees, en willen we graag van alle kinderen de hoofdstukindeling voor de werkstukken ontvangen. We hebben er al heel wat binnen en dat ziet er goed uit!

 

Maandag 15 dec

De hele klas is in kerstsfeer. Juf Jill heeft de klas mooi versierd met de kinderen. Juf Kim was er gelukkig ook weer.

Vrijdag hebben we de tafels getoetst…dat gaat reuze snel. Ze moeten 24 sommen in 1,5 min beantwoorden. Het  idee is dat de kinderen de tafels (heel!) vlot geautomatiseerd hebben, dat is helaas nog lang niet iedereen gelukt. We blijven dus oefenen!

Vrijdagmiddag gingen we door met knutselen ook voor Serious Request. Kerry en Pauline, nogmaals ontzettend bedankt voor jullie hulp! De kinderen hebben verschillende dingen gemaakt die allemaal op onze “groep 6 kraam” verkocht gaan worden.

Vergeet allemaal ajb niet om een nep waxinelichtje mee te brengen?

Wat ook heel erg graag mee terug naar school moet zijn de werkboekjes van Aardrijkskunde. We missen nog ruim 1/3. Om maar bij de breuken te blijven….

In de klas hebben we het al besproken, maar kan iedereen tijdens het buiten zingen een lampje (zo’n fietslampje is al helemaal prima) op zich dragen en een klein belletje bij zich hebben? Verder zou het heel gaaf zijn als alle kinderen iets roods aantrekken, een rood element zoals een sjaal, muts, wanten, broek etc etc mag allemaal.

Als je je nog niet ingetekend hebt op de lijsten voor het kerstdiner kan dat nog (het is natuurlijk wel de bedoeling dat iedereen iets maakt).

De dag na het kerstfeest wordt er nog een klein beetje gewerkt maar verder is het vooral spelletjes spelen en een film kijken. De kinderen mogen deze week (uiterlijk woensdag) een film meenemen, zodat we een keus kunnen maken welke we in de klassenbios laten zien. En ook gezelschapsspelletjes (geen computerspelletjes o.i.d.) mogen meegenomen worden.

En daarna…. genieten van een welverdiende vakantie

 

Maandag 8 dec

 

Rode konen, wiebelbenen,

alle rust ineens verdwenen

Het Sinterklaasfeest is uniek en brengt het kind in ons weer boven

ook als we misschien niet meer helemaal geloven

 

In 6B had iedereen zo zijn en haar best gedaan,

dat de klas vol met kunstwerkjes kwam te staan

Met een slordige baard en een dik boek

kwam een wat vreemde Sint op bezoek

 

De cadeaus waren zo groot en mooi gemaakt

dat we nog bijna in tijdnood zijn geraakt

Maar natuurlijk kwam het toch weer goed,

en werd het een heerlijk feest zoals het moet

 

Juf Jill en Martine waren heel trots en voldaan

en zijn zo in feeststemming naar huis gegaan

Sint en Piet

 

Maandag 1 dec

De eindejaarskriebels beginnen wel een beetje voelbaar te worden. Een drukke, spannende en leuke tijd. Maar ja…er moet ook nog wel een beetje gewerkt worden natuurlijk. Het komende rekenblok gaan we verder met de breuken…als een kwart pizza 4 euro kost. hoeveel kost dan ¾? U begrijpt…hier hebben we nog wel wat concentratie voor nodig.

Met natuur hebben we weer een superleuk blok over thermiek, vogels, vliegtuigen. Wat is het toch heerlijk om met de digitale methode en die mooie werkboeken te werken! Donderdag een topotoets van West-Nederland. De kinderen hebben al even geoefend in de klas.

Er is een opstel geschreven over kleding(kopen). Erg vermakelijk! De kinderen krijgen de verhalen voor de vakantie mee naar huis. Het blijkt dat niet heel veel kinderen dol zijn op winkelen…..

Donderdag schoentjes (en etuitjes) gezet. En uit volle borst gezongen! Maar die Pieten hadden het te druk dus al onze letters lagen bij de kleuters. Die kwamen gelukkig alles brengen.

Juf Kim komt weer af en toe op school, ook komende week. Ik ben er maandag weer en zo hebben we alleen woensdag een invaller: onze steun en toeverlaat: Meester Bert. En vrijdag natuurlijk het Sinterklaasfeest!

 

Maandag 24 nov

Wat was de musical fantastisch! De juffen zijn supertrots op al onze acteer- en zangtalentjes! Vooral heel fijn dat IEDEREEN meedeed. Dankzij de moeder van Bor en de vader van Mees (en Ella) kunnen we nog heerlijk nagenieten van foto en film.

Alle ouders en opa’s en oma’s ook reuze bedankt voor jullie komst! Ook directeur Tom was zeer onder de indruk en kwam nog speciaal complimenten geven in de klas.

Ook hebben we lootjes getrokken en we oefenen met “hoe houd ik een geheim?”. De cadeautjes mogen maximaal 5 euro kosten en de “pin-art” is zwaar favoriet op de verlanglijst. De kinderen moeten een surprise + gedicht (van minimaal 8 regels) maken en hebben het dringende advies gekregen niet op 4 december te beginnen. Op 5 december mag iedereen de surprises meenemen naar school met duidelijk de naam erop voor wie het is.

 

Onze klas hangt vol met nieuwe kunstwerken, dieren in wasco. Vrijdag hebben we Sinterklaastekeningen gemaakt in Delftsblauw.  Ze zijn te bewonderen tijdens de inloopavond.

Volgende week ben ik er alleen op mijn eigen werkdagen (do + vrij), want had al lang geleden een leuke uitstap gepland…. Juf Jill (die al onderwijsbevoegd is) komt invallen. Zij is vrijdag nog speciaal langsgekomen voor de overdracht. Juf Kim zal weer langzaam “integreren”. We hebben haar gelukkig al even gezien tijdens de musical.

Dinsdag hebben we de aardrijkkunde toets, en dan mogen ook de werkboekjes weer mee naar school. Ook de rekentoets komt eraan. Die gaat vooral over breuken. Het vergelijken van breuken (welk stuk is groter, welke zijn even groot?) Kortom: pittig…. Wij hebben in de kring een gesprek gehad over pesten, plagen en over het “je niet fijn voelen in de groep”. Er kwamen veel verhalen uit het verleden en ook een paar uit het heden, die we direct besproken hebben. De kinderen weten dat ze dat altijd even moeten vertellen aan juf als ze zelf ergens mee zitten, of zien dat dit bij iemand anders speelt. Nee, dat is NIET klikken, dat heet helpen! Wij vragen de ouders hetzelfde te doen (wij zien nu eenmaal nooit alles….). Wat wij wel zien is zeer sociaal gedrag tijdens het samenwerken en buitenspelen. En dat is heel erg fijn!

 

Maandag 17 nov.

Allereerst heel veel dank voor alle ingepakte pakjes. Als je volgende week goed zoekt, zijn ze vast ergens in school te bewonderen.

Het was een pittig werkweekje want we hebben breuken geleerd! De hele pizza kost 12 euro, maar als ik nu een halve koop….wat kost dat dan? en een kwart? En welk stuk is groter….een derde of een vierde? We gaan er de komende week nog druk mee aan de slag.

Helaas bleek wel dat nog steeds niet alle kinderen het klokkijken onder de knie hebben (de meeste wel hoor), dus misschien goed om daar thuis weer eens een beetje mee te stoeien. De natuurtoets is fantastisch gemaakt. Begrijpend lezen blijft een moeilijk(er!) maar belangrijk vak, dus wij hebben het wat vaker ingepland op het rooster. Blijf vooral ook thuis oefenen met nieuwsbegrip XL.

 

De generale van Oliver was zoals een generale hoort te zijn….nog net lekker de puntjes op de i kunnen zetten. Maar we verheugen ons enorm. Vrijdag kwam Meester Martijn op bezoek in onze groep (wat kan hij mooi vertellen!).

Maandag komt meester Bert in de klas, de rest van de week ben ik er weer “gewoon”. Ik ben vrijdagmiddag nog even bij Juf Kim geweest (die hele lieve groetjes doet en heel dankbaar is voor alle briefjes, cadeautjes en attenties). De komende week is ze er dus nog niet.

We bekijken het even per week.

 

Maandag 10 nov

Het was een hele verdrietige week voor juf Kim. Om haar te troosten hebben de kinderen hele lieve en mooie kaartjes geschreven en geknutseld. Ik heb alle kaartjes (ook van veel andere kinderen en juffen) en hele mooie bloemen namens alle ouders van 6B (dank!!) bij haar gebracht.  Ook volgende week zal juf Kim nog niet aanwezig zijn, ik vervang haar m.u.v. maandag middag maar dan is juf Jill er.

Het voordeel van invallen in je eigen klas is natuurlijk dat alle vakken gewoon door kunnen gaan. We zijn extra aan het oefen met begrijpend lezen (met de Cito-oefenboekjes) en hebben heel grondig geoefend met het rekenen met inhoudsmaten.

Verder heb ik voor het eerst de musical gezien, het wordt/is al fantastisch! Aanstaande woensdag de generale en de week daarop de voorstellingen (een om 9 uur en een om 10:30). Spannend!!!

Aanstaande donderdag een natuurtoets. Het was een leuk blok over vissen, water, drijven en zinken (wat we vrijdag nog even geprobeerd hebben…de loom-bal van Rutger dreef net maar die van Olivier zonk als een baksteen….tsja, dat was wel merkwaardig….).

 

Maandag 3 nov

We rekenen met grote getallen (deel- en keersommen) en gaan de komende week aan de slag met inhoudsmaten.

Met name het omrekenen van centiliters naar deciliters vinden de kinderen vaak wel lastig…. De kofschipregel gaat gelukkig al goed.

 

Donderdag hadden we allemaal gezellig een knuffel mee. Dit hadden de kinderen zelf bedacht als beloning voor het verdienen van 10 beloningskaartjes (rustig lopen op de gang). Geweldige knuffels en het blijkt dat je zelfs met een broccoli heel fijn kan knuffelen.

We hebben weer een liedje geleerd wat in je hoofd blijft hangen: “Tomatenslala”.

Joost heeft ons alles verteld over geld. Juf voelt zich dan soms wel een beetje een oma…”vroeger betaalde juf ook met guldens”. En alle kinderen uit groep 6 zijn inderdaad in het eurotijdperk geboren. Tsja…

Vrijdagmiddag de Sint Maarten lampionnen gemaakt. Miranda, Margot en Dorien…heel hartelijk bedankt voor jullie onmisbare hulp! De spookjes hangen in de klas, ze zijn prachtig!

 

Maandag 6 oktober

D kind. heb. geoef. mt afk. enz. = etc. en s.v.p. i.p.v. a.u.b. mag ook!

Rekenen gaat wel goed zolang de eentjes maar onder de eentjes staan, anders wordt t een bende.

Ondertussen zijn er al flink wat toetsen gemaakt, de zaakvakken (geschiedenis, natuur, topografie) blijken een stuk gemakkelijker dan begrijpend lezen. Voor ieder wat wils!

Omdat meester Jerry geopereerd gaat worden hebben de kinderen prachtige wenskaartjes voor hem gemaakt. Daar knapt hij vast van op.

Meester Erik kwam in de klas even voorlezen, terwijl juf Martine juist naar zijn groep ging. Juf Kim ruilt dinsdagochtend even met 7A.

Praktische oproep

Deze week was bijna iedereen op tijd, fijn!

We hebben nog 11 (!) natuurwerkboeken die nog niet zijn meegenomen. Ze moeten echt voor donderdag weer mee naar school!

Woensdag mogen de kinderen kijken naar een speciale voorstelling “taart”

Vrijdag de 10e is de aardrijkskundetoets.

 

Maandag 29 sept

Juliette heeft de klas verteld over haar zus Anaïs die vorig jaar overleden is. Ontzettend stoer en knap, maar vooral ook heel fijn. Wij hebben geleerd over het syndroom van RETT en hele mooie foto’s gezien over het leven van Anais. Wij weten nu ook dat Juliette het juist best fijn vindt om het soms wel over haar zus te hebben omdat zij haar natuurlijk nog wel heel erg mist. Floortje hield de eerste officiële spreekbeurt over de Kunsthal. We hopen dat de spreekbeurten dit jaar allemaal zo leerzaam, leuk en goed worden! Vorige week hadden we helaas geen Muzieklab maar daarvoor in de plaats hebben we gekeken naar de maandviering van de groepen 7. Deze week gaan we zelf weer lekker veel zingen, dansen en acteren. Maandag staat ons eerste uitje op de agenda. We gaan met beide groepen 6 naar de Toneelschuur. Omdat de weersvoorspellingen prima zijn hebben we besloten om naar de stad te gaan wandelen. Juf Jill gaat ook gezellig mee, die voelt zich al helemaal thuis in onze fijne groep. De voorstelling heet Pinda en gaat over het hebben van vooroordelen. Niet alleen leuk om naar te kijken maar dus ook iets om van te leren. Naast al die leuke dingen moet er natuurlijk ook gewerkt worden. Met rekenen gaat blok 3 over schattend rekenen. We leren om de getallen eerst mooi af te ronden om vervolgend het antwoord goed te kunnen schatten. En jawel….dit blok leren we ook hoe we erbij en eraf sommen onder elkaar kunnen uitrekenen. Het eerste maniertje heet “kolomsgewijs rekenen”. Wanneer we dit goed onder de knie hebben gaan we de sommen ook “cijferend” uitrekenen. Of op de “Engelse manier”, aldus Henry.
Met taal is ’t Kofschip x aan bod gekomen. Altijd een lastig onderwerp in groep 6. Hier gaan we de komende tijd dus flink mee oefenen.
Tot slot heeft iedereen weer een nieuw leerblad voor spelling mee naar huis gekregen dus kan er weer lekker geoefend worden voor het komende dictee.
Wat ook mee naar huis is zijn de werkboeken van Natuur. Wij bespreken het werk altijd samen met de kinderen na, deze werkboeken kijken de juffen daarna niet meer na. Het is wel HEEL belangrijk dat de kinderen deze aanstaande donderdag (als de toets is) weer meenemen naar school. Anders kunnen de kinderen niet goed meedoen met de volgende lessen.

 

Maandag 22 sept

De juffen hebben genoten van de kennismakingsgesprekken. Wij vonden het een hele prettige en zinvolle manier om van gedachten te wisselen over de kinderen. Dank voor het invullen van de formulieren en alle waardevolle toelichtingen. We hebben sinds vorige week een nieuwe stagiaire, ze heet Jill, is derde jaars studente aan de Pabo. Ze komt meestal maandag en dinsdag, maar heeft soms een hele stageweek. Vorige week is Jill gestart met een les Engels en een les aardrijkskunde. Wij wensen Jill natuurlijk een hele fijne en leerzame stageperiode in 6B. Deze week starten we voor taal en spelling met een nieuw thema. De kinderen krijgen dus komende week ook weer een nieuw overzicht met woordjes mee. Ook zijn we nog steeds heel fanatiek bezig met “Muzieklab”. Vorige week zijn alle rollen voor onze musical verdeeld en hebben we voor de eerste keer het script doorgenomen. Het is genieten om iedereen zo enthousiast te zien. Ook de eerste twee liedjes zijn een feit en wat een talenten hebben we in de klas. De kinderen hebben echt supergoed gewerkt deze week.  Vrijdagmiddag zijn we fijn gaan striptekenen, dat hadden ze wel verdiend!

 

Maandag 15 sept

Met natuur gaat het over zintuigen, echoscopieën, geluiden…reuze interessant. Geschiedenis gaat over het leven op handelsschepen in de Gouden eeuw. We hebben gezien hoe de taken op een driemaster verdeeld zijn en dat je beter stuurman kan zijn dan scheepsknaap (scheelt nogal in salaris!!!!). We hebben gepraat over de tochten over zee en alle gevaren die daarbij kwamen kijken. Super spannend allemaal. Met rekenen zijn we aangekomen bij blok 2. Rekenen met grote getallen en vervolgens sprongen maken van 10 of 100.We proberen elke dag iets aan spelling te doen. Dit wisselt van het leren van een nieuwe regel tot het maken van een klein oefendictee. Afgelopen week kwam het ei-web aan bod. Wanneer schrijf je nu een korte ei (treinregel) en wanneer nu een lange ij (ijsregel)? We hebben geleerd dat dit alleemaal “weetwoorden” zijn die je uit je hoofd moet leren. Vrijdag hadden we natuurlijk de sponsorloop. Wat een uitputtingsslag voor het goede doel…. De juffen zijn heel trots op deze bikkels. Volgende week zien we alle ouders voor de kennismakingsgesprekken. Wil iedereen aan het formulier denken? En dan vrijdag onze allereerste topo-toets over heel Nederland. En ja, de spelling telt mee (alleen niet voor dyslectische kinderen). Dus heel graag even samen oefenen. De oefenbladen met juiste spelling zijn vrijdag meegegeven. Voor het oefenen van de toetsen geldt: liever op tijd beginnen en een paar keer kort oefenen dan een dag van te voren (in paniek) heel lang…..Tot dinsdag of donderdag!

 

Maandag 8 sept

Lekker veel jarigen deze week! Dus dat was erg lekker en gezellig, de kinderen vertellen graag moppen en dat mag dan. En natuurlijk gaan ze nog altijd de klassen rond met twee vriendjes.Woensdag was de eerste les van Muzieklab voor onze musical Oliver. De kinderen (en juffen) waren erg enthousiast. Wat fijn dat we dit kunnen aanbieden aan onze groep! De lessen van Muzieklab worden gegeven door juf Rozemarijn. De eerste les heeft zij alle namen van de kinderen geleerd en hebben we toneeloefeningen gedaan. Oefeningen om soepel te worden en je stem los te maken. Daarna hebben we ook al het eerste lied ingestudeerd, compleet met bewegingen en plek op het podium. Komende week gaan we tussendoor dus lekker veel zingen in de klas. Ook nog wat praktische zaken:

Woensdag heel graag de briefjes voor de sponsorloop inleveren want die is vrijdag al. Maandag liggen de intekenlijsten klaar voor de kennismakingsgesprekken van dinsdag 16 en donderdag 18 september. Een aantal ouders heeft zich al ingeschreven tijdens de informatieavond, dus die hoeven niet meer langs te komen.

En…als jouw kind niet mee mag of kan gymmen, heel graag een briefje voor juf Carlijn…

 

Maandag 1 sept

Deze week hebben we de topgografie van Nederland gedaan. Provincies met de hoofdsteden en de belangrijkste wateren. Voor de verjaardagskalender zijn we “en profiel” portretten aan het knippen. Het is heel bijzonder hoe goed kinderen herkenbaar zijn terwijl je alleen een “schaduw” ziet.

Dinsdag was de informatie avond, het was fijn dat er zoveel ouders waren. Nogmaals dank voor de getoonde interesse. We hebben deze week nog even afgewacht welke ouders zich wilden aanmelden voor het klassenouderschap. Inmiddels hebben zich een aantal gemeld (fijn!) dus we denken dat we volgende week rond zijn.

Taal is soms best lastig…werkwoorden zoeken, de stam van het hele werkwoord maken. Lastig maar wel nodig, want we gaan dit jaar nog veel vaker woordbenoemen en ontleden.

Met spelling zijn we het erover eens dat Henk en Ank vooral moeten kunnen kussen (daarom mag er niemand tussen!).

De eerste rekentoets komt eraan dus we oefenen deze week nog even met splitsen, rijgen, aanvullen en ombouwen. Het digitaal klokkijken ging afgelopen week best heel goed en ook hebben we de eerste les hoofdrekenen erop zitten. Om ook in de klas goed te oefenen met de tafels hebben we het beroemde “tafelspel” geïntroduceerd. Een leuke en snelle manier om de tafels vlot te automatiseren. Overigens ook een super spel voor thuis aan de eettafel!!

 

Maandag 25 aug

De kop is eraf. En wat zijn de juffen blij met deze gezellige groep kinderen. De eerste week hebben we vooral gebruikt om kennis te maken met elkaar. Toch moest er ook al een beetje gewerkt worden. We zijn begonnen met het eerste hoofdstuk van rekenen waarbij we nog veel stof uit groep 5 herhalen. We kijken vooral naar handige maniertjes om de sommen uit te rekenen. Deze week gaan we ook weer oefenen met klokkijken (zowel analoog als digitaal).Voor de zaakvakken hebben we een gloednieuwe methode die bijna helemaal via het digibord gaat. Met aardrijkskunde hebben we het gehad over “Nederland waterland”. Wat is nu precies een polder en wat is het nut van duinen en dijken? Is de kans op een overstroming is ons land groot of klein? En welke belangrijke rivieren stromen er door ons landje?!Met geschiedenis hebben we de Gouden eeuw besproken. We hebben een filmpje gezien over de kooplieden en hun leven in de buitenhuizen. De kinderen mochten zelf bedenken waar ze hun buitenhuis zouden laten bouwen. De maan blijkt in onze klas een zeer populaire plek te zijn….lekker rustig rondzweven!! Met natuur onderzoeken we de zintuigen. Het is heel moeilijk om een klasgenoot te herkennen als je alleen zijn/haar stem hoort of alleen aan zijn/haar hoofd mag voelen! We zijn ook bezig met een verjaardagskalender.

Kortom, het was een goede eerste week!

 

Blinkertpad 3 | 023-524 22 55