Groep 6A

Welkom in groep 6A

Neem de trap naar boven en als je boven bent loop je naar de klas helemaal rechts. Dit is tevens een heel erg mooi lokaal want we hebben uitzicht op de weilanden, bomen, water en de kerk. Wat een plezier om in dit lokaal te mogen zitten!

Wij zijn met 28 kinderen en we hebben een hele gezellige klas. Onze juffen zijn juf Lisette en juf Natascha. Juf Lisette is er op ma, di, woe en vrijdag en juf Natascha op donderdag. Juf Lisette heeft een dochter (Karlijn van 6 jaar) en een zoon (Kasper van 4 jaar). Juf Natascha heeft twee dochters (Caro van 8 jaar en Lise van 6 jaar). Juf Lisette houdt veel van buiten zijn, lezen, pilates, fietsen en eten met vrienden. Op vakantie gaat ze graag naar de bergen. Juf Natascha houdt van lezen, yoga, wandelen in de duinen en gitaar spelen. Ze gaat in de zomer altijd met de tent op vakantie.

We gaan er met z’n allen een heel mooi jaar van maken.

 

kunstwerkjes

Groep 6a werkt aan een gezamenlijk kunstwerk. Iedereen heeft een kwart van een cirkel gekregen om in te kleuren.

 

borduren borduren-2

Klaar met de toets? Dan mag je verder met je borduurwerk. En dat is echt leuk en ook een beetje verslavend.

 

groep-6A 01

Luud en Stella hebben een presentatie gegeven over de aarde, uit het plusboek van taal.

 

sneeuwtekeningen

Een sneeuwvlokje met je tong uit de lucht pakken… Hoe zie je er dan uit?
De kinderen hebben naar elkaar gekeken en met papier/potlood/stift is. Iedereen is aan de slag gegaan.

 

Maandag 16 maart

Maandag hadden de kinderen les van twee meesters, dat is ook wel eens leuk! Meester Bert en meester Max hebben er een gezellige dag van gemaakt. En zij mochten luisteren naar de spreekbeurt van Lotte. Ook nog in het lokaal van groep 3, maar gelukkig hebben we nu een nieuwe beamer en kunnen we weer gebruik maken van het digibord.

En toen op dinsdag een flitsend begin van de Cultuurweek. Met prachtig versierde mutsjes heerlijk een dansje doen op het plein.

Om vervolgens weer een beetje tot rust te komen zijn we eerste gewoon wat gaan rekenen in de klas.

Maar tegen 10 uur begon het echte Cultuurprogramma.

We zijn gestart te ontdekken waarom de Chinezen eten met stokjes. Met behulp van een filmpje hebben we allemaal geoefend met het vasthouden van de stokjes.

Tot de verbazing van de juffen waren er al heel veel kinderen die dit motorisch lastige klusje al goed onder de knie hadden.

Daarna hebben we onze appels, koeken en broodjes in stukjes gebroken en dit heerlijk met stokjes opgegeten.

Jullie zullen begrijpen dat de lunch iets langer duurde dan normaal.

Juf Kim heeft later op de dag nog een les gegeven over de Chinese astrologie en de Chinese Dierenriem.

Op woensdag was meester Max (stagiair groep 6a) aan de beurt voor een les over tangrammen en heeft juf Anne eind van de dag het verhaal van de Chinese nachtegaal voorgelezen.

Donderdag heeft Juf Natascha (6a) een les gegeven over Kalligrafie, en daarna gingen wij het allemaal zelf proberen. Dat is dus best lastig! Maar oefening baart kunst en zo komt het dat de Chinese lampionnen heel mooi beschilderd zijn met Chinese tekens. (Caroline en Maartje: nogmaals dank voor de hulp, het was weer reuze gezellig!). Vrijdag was natuurlijk “disco-Tom”. Juf Martine heeft eerst verteld over het wereldwonder “de Chinese muur”. De juffen zijn heel blij: ALLE werkstukken zijn op tijd ingeleverd! Wij hoeven ons dus niet te vervelen de komende tijd met zoveel interessante boekwerkjes….

 

Maandag 9 maart

Vorige week had Sem een hele interessante spreekbeurt over duurzame energie. Omdat onze beamer stuk was mochten we gebruik maken van het lokaal van groep 3 en dat was natuurlijk wel heel erg grappig om op die kleine stoeltjes te zitten aan die lage tafels.

De hele week hebben we weer ouderwets gewerkt met een schoolbord en krijtjes want de beamer was niet zo snel te maken. We hebben het digibord erg gemist!!

Nog meer oude tijden waren er bij gym, want toen hebben de kinderen allemaal oud Hollandse spelletjes gedaan met studenten van het Cios. Daarna kregen ze ook nog een heus diploma.

En dan gaat deze week de cultuurweek van start! We hebben er zin in.

Ps Vrijdag willen we graag alle werkstukken ingeleverd krijgen.

 

Maandag 16 februari

Sinds 4 februari hebben we op maandag en woensdag een nieuwe stagiair in onze klas: Meester Max. Max is 29 jaar en wil deze zomer afstuderen. Rekenen en taal waren zijn favoriete vakken op de basisschool, en hij geeft deze lessen nog steeds graag. Hiervoor heeft hij sociale psychologie gestudeerd en nu wil hij maar wat graag van start als meester. In zijn vrije tijd voetbalt hij en vanaf maart kan er ook weer gesurft worden.Wij wensen hem heel veel plezier in onze groep!.

We zijn nu aanbeland in de laatste week voor de vakantie. Donderdag moet er nog wel een toets voor natuur gemaakt worden, maar verder is het een korte week. Donderdag zijn de kinderen om 12 uur uit omdat de juffen en meesters weer een studiedag hebben en vrijdag zijn we allemaal vrij.

Fijne vakantie alvast!

 

Maandag 9 februari

Menno had een zware week want hij heeft met een hersenschudding thuis gezeten en ook een nachtje in het ziekenhuis doorgebracht. Hij was maandag bij de voetbal, van een klimrek gevallen en kwam met zijn hoofd op de grond terecht. Hij was erg hard gevallen want hij was twee minuten buiten bewustzijn. Hij moet deze week nog rustig aan doen en komt dan ook niet hele dagen naar school. We hopen dat het snel beter met hem gaat.

Juf Natascha en juf Lisette hebben vorige week maandag pannenkoeken gebakken bij Juliet thuis. De ouders van Juliet hadden bij de veiling van Serieus Request het hoogste bod gedaan op het pannenkoekenbakfestijn. Juliet heeft bijna de hele week nog pannenkoeken mee naar school genomen als lunch want de juffen hadden iets te veel gebakken J

Op woensdag hadden we de maandviering van twee kleuterklassen en met want kunst en vliegwerk heeft iedereen van de groepen 6 zijn of haar broertje/zusje toch op het podium kunnen zien.

Vrijdag was de taaltoets en dat betekent deze week herhaling van dat blok. Dinsdag hebben we een toets van geschiedenis en ook deze week twee keer het dictee; maandag woordjes en vrijdag zinnen. Denken jullie allemaal aan de rapporten; we missen er nog 5! En de datum voor het inleveren van het werkstuk komt ook in zicht: 13 maart moeten alle werkstukken (helemaal af) worden ingeleverd. De meeste kinderen zijn al heel hard bezig, maar de juffen hoorden ook dat sommige kinderen alleen nog maar de inhoudsopgave klaar hebben. Dus die kinderen moeten nu wel echt hard aan de slag gaan. Fijne week!

 

Maandag 2 februari

Vorige week zijn we gestart met een hele leuke spreekbeurt over de Film, van Juliet. De kinderen waren allemaal zeer geboeid aan het luisteren.

 

De afgelopen week hebben we bij spelling  aandacht besteed aan ei / ij en au / ou. Dit zijn weetwoorden en die zijn te vinden in het au-verhaal en het ei-verhaal die aan het begin van het jaar zijn uitgedeeld. Lees deze verhalen vaak door en dan weet je je de woorden die je met ei of au moet schrijven. Deze week komen woorden als garaGE en staGE aanbod. En voor volgende week staan de afsluitende dictees gepland.

Met rekenen gaan we deze week in het nieuwe blok (8), verder met cijferend aftrekken waarbij je moet inwisselen bij de buren. Vrijdag a.s. sluiten we bij taal thema 5 af met een toets over samengestelde werkwoorden (opendoen), het gezegde (is gegaan) en wat er gebeurt als je of jij achter de persoonsvorm staat (Jij loopt, loop jij > de t verdwijnt).

 

Maandag 26 januari
Vorige week was de laatste uit de cito reeks; begrijpend lezen. En dat is bij elke vraag: goed lezen, vooruit lezen, terug lezen, tot je het begrijpt… dus begrijpend lezen (mooie uitspraak van Jesse die juf nu veel gebruikt :-).  Het begrijpend lezen thuis op de computer ging vanaf woensdag over vogels tellen en die lessen moeten ook weer woensdag a.s. af zijn.

Maandag heeft Fieke ons alles verteld over het asiel, wat een interessant onderwerp was dat! En vorige week zijn we dan eindelijk met rekenen van het kolomsgewijs aftrekken naar het cijferend aftrekken gegaan. Dus onder elkaar aftrekken. Heb je tekort? Dan ga je wisselen bij de buren. Vraag maar na bij je zoon of dochter, die legt het graag uit als je het vergeten bent van vroeger 😉 Voor spelling zijn de nieuwe leerbladen mee naar huis genomen voor de komende drie weken. En vrijdag zijn de topo leerbladen meegenomen over Friesland/Groningen/Drenthe. Hier is vrijdag a.s. een toets over.

We hebben weer een nieuwe SamSam (of SemSem zoals een andere kinderen het zijn gaan noemen) gekregen om te lezen en uit te puzzelen. En er zijn in de klas hele gave gedichten gemaakt, met als thema ALS – DAN; als ik een wolk zou zijn dan…… Hier zijn echt hele mooie gedichten uitgekomen; we gaan ze zeker opplakken en ophangen in de klas.

 

Maandag 19 januari

Een week waarin we heel hard hebben gewerkt tijdens de cito toetsen voor rekenen (3 dagen) en spelling (2 dagen). Een week waarin we zomaar 2 spreekbeurten hadden: en wat voor een spreekbeurten! Op maandag vertelde Thijmen ons over Leonardo da Vinci en dan vooral over uitvingen. En woensdag heeft Laurens ons meegenomen in de wereld van het strandjutten. Twee heel originele onderwerpen die beide door twee gepassioneerde vertellers werden gebracht. Mooi om te zien hoe deze jongens hun passie konden overbrengen.

 

Het oog kent inmiddels geen geheimen meer voor de klas want juf Fumyio heeft hier alles over verteld tijdens twee verschillende lessen; een op dinsdag en een op vrijdag. Op vrijdag mochten de tafelgroepjes ook nog posters maken om het geleerde nog een keer aan de klas te vertellen. Dit was tevens een week waarin we afscheid hebben genomen van juf Fumiyo, haar stageperiode zat erop. Juf Fumiyo heeft een aantal kinderen origami geleerd en Evelien kwam op het leuke idee om iedereen kraanvogels te laten vouwen. Juf Lisette had geen idee hoe dat moest en toen wilde Anna ons dat allemaal wel leren. Dus toen kwam “ juf” Anna voor de klas en iedereen volgde precies de stappen die zij voordeed. Dat resulteerde in 28 vrolijke kraanvogels die daarna op een groot vel zijn geplakt. Juf Fumiyo was blij verrast. En de juf heeft ons ook nog verrast want ze had voor alle kinderen een persoonlijk kaartje geschreven.

 

Deze week starten we met een nieuw blok voor taal en spelling met als thema ‘de aarde’. Met rekenen zijn we gestart met blok 7 en daar leren we om kolomsgewijs af te trekken. Dat zal later overgaan in cijferend aftrekken. Ook hebben we de cito toetsen voor begrijpend lezen en de DMT (woordjes lezen). En vrijdag sluiten we af met een toets van aardrijkskunde.

 

Maandag 12 jan.

Aan het einde van de eerste week voelde het voor de kinderen alsof Govert alweer weken bij ons in de klas zat. Govert heeft zijn plekje meteen weer gevonden en dat vinden we allemaal heel fijn 

Vrijdag was de 2e keer dat we de tafeltoets hadden en juf kon merken dat er veel geoefend was. Er zijn nu veel meer kinderen die de toets gehaald hebben dan de eerste keer, heel mooi! Wat ook mooi was, was de traktatie van Sem. Hij was in de kerstvakantie jarig en vierde dit vrijdag jl in de klas.

Na de kerst ziet de klas er altijd wat leeg uit zonder kerstboom, lichtjes en kerstknutsels dus vrijdagmiddag zijn we meteen aan het schilderen gegaan à la Karel Appel van de Cobra groep. Nu ziet het er weer een stuk vrolijker uit in de klas. Vanaf deze week zijn er weer Cito toetsen en deze week starten we met rekenen en spelling. Volgende week zijn begrijpend lezen en DMT (lezen) aan de beurt.En donderdag a.s. hebben we een toets van Natuur.

Vrijdag komt juf Fumiyo nog een extra dag stagelopen en dinsdag 20 januari is alweer haar laatste dag. Daarna gaat ze stage lopen bij een kleutergroep; wat zal ze de zelfstandigheid van deze groep gaan missen! En dan het werkstuk: juf heeft inmiddels al een aantal inhoudsopgaven voor de werkstukken binnen en vrijdag a.s. moeten ze binnen zijn van alle kinderen. Na goedkeuring kan iedereen dan echt lekker aan de slag met dit project.

 

Maandag 15 dec

Jeetje wat een dag was het vrijdag. De hele weekinfo kunnen we eigenlijk wel over die dag schrijven….. We hebben de hele week veel geknutseld aan de kerstkunstwerken voor de verkoop voor Serieus Request. Vrijdag hebben we bij onze creatieve middag hulp gehad van Marijke (Tim), Frederike (Julie) en Caroline (Roemer). En komende donderdag worden de kerstkunstwerken verkocht bij de stand van de groepen 6 door Simone (Fieke en Mare),  Jet (Ella), Edwin (Matthijs) en Harriet (Lowik). Alvast veel dank voor jullie hulp!

Vrijdag stond in het teken van de laatste schooldag van Clio. Mariska en Marijke hadden tijdens de gymles de vlag voor Clio opgehangen in de klas. Elk kind (en de juffen) hadden een vlaggetje versierd aan de ene kant en aan de andere kant stond ook nog de foto van dat kind (of juf). Al die 29 vlaggen waren door de klassenmoeders aan een hele lange lijn genaaid en zo ontstond een heel mooi afscheidscadeau voor Clio. Het kostten ons geen moeite om te vertellen dat we haar heel erg gaan missen en door sommige kinderen werden ook spontaan nog hele lieve dingen gezegd. Maar gelukkig leven we in een tijd van e-mail, Facebook etc., dus we worden vast wel op de hoogte gehouden van het wel en wee van Clio. Dan was vrijdag de dag van de eerste tafeltoets: in 1 ½  minuut moesten 24 van de 30 tafels goed ingevuld zijn. Want het is zo fijn als je de tafels goed kent bij bijvoorbeeld de breukensommen. Het maakt het rekenen een stuk aangenamer. Maar dat dat best lastig is bleek vrijdag. Na die 1 ½  minuut hebben we dezelfde toets nog een keer gedaan en toen mochten ze er net zo lang over doen tot het klaar was en daarbij zelf de tijd in de gaten houden. Toen wisten ze dat ze toch wel heel goed geleerd hadden, maar dat het toch net te spannend was of dat ze nog harder moeten oefenen. Deze toets wordt net zolang herkanst totdat iedereen hem heeft gehaald, dus vooral blijven oefenen. En toen was het 11.50 uur en kwam Rijk strompelend en bloedend de klas binnen lopen met een paar kinderen redelijk in paniek om hem heen. Hij was bij de computer aan het werk, van een stoel gevallen en tijdens het opstaan viel hij tegen een muur en kreeg toen een flinke snee in zijn voorhoofd. Juf had hem op een stoel gezet en zijn wond dicht gehouden en gelukkig kwamen juf Karin en juf Carlijn als BHV-er snel naar boven om het toen over te nemen. Vervolgens is juf Anouk met Rijk naar het ziekenhuis gereden (waar zijn moeder ook snel naar toe reed) en daar moest zijn wond gehecht worden. Toen juf Rijk later die middag sprak ging het gelukkig alweer stukken beter met hem. Maar we waren allemaal wel flink geschrokken, inclusief Rijk zelf.

We sloten deze enerverende dag af met een erehaag voor Clio. Alle kinderen van groep 6A en 6B vormden een erehaag naar de trap en zo kon Clio haar laatste schooldag gedenkwaardig afsluiten.

En deze laatste week voor de kerstvakantie staat (naast de rekentoets) vooral in het teken van donderdag. In de klas hebben we het al besproken, maar kan iedereen tijdens het buiten zingen een lampje (zo’n fietslampje is al helemaal prima) op zich dragen en een klein belletje bij zich hebben? Verder zou het heel gaaf zijn als alle kinderen iets roods aantrekken, een rood element zoals een sjaal, muts, wanten, broek etc etc mag allemaal.

De dag na het kerstfeest wordt er nog een klein beetje gewerkt maar verder is het vooral spelletjes spelen en een film kijken. De kinderen mogen deze week (uiterlijk woensdag) een film meenemen, zodat we een keus kunnen maken welke we in de klassenbios laten zien. En ook gezelschapsspelletjes (geen computerspelletjes o.i.d.) mogen meegenomen worden.

En dan voor nu alvast een fijne vakantie en bedankt voor een fijn eerste deel van het schooljaar met jullie kinderen!

 

Maandag 8 dec

Wat een mooie, grappige en ook vieze surprises hadden de kinderen vrijdag meegenomen naar school tijdens het Sinterklaasfeest. En ook de gedichten waren leuk en mooi geschreven (en soms ook versierd). Iedereen had goed zijn best gedaan en de cadeautjes vielen goed in de smaak. Lowik was zo blij met zijn Donald Duck dat hij elk moment aangreep om te lezen; gevolg was dat aan het einde van de dag het tijdschrift zo ongeveer uit was. Ook zijn er die dag een aantal scheten gelaten, ook de juf was de klos en kreeg een scheetkussen op haar stoel. Dit jaar kwam de Sint ook nog in de bovenbouw op bezoek met zijn Pieten. En voor sommige kinderen had de Sint nog een persoonlijk woordje, tot grote lol van de andere kinderen. Sint is inmiddels weer weg, dus……

de klas komt deze week meteen weer in de kerstsfeer. We gaan veel knutselen en onze creaties worden verkocht (door een paar ouders, de hulpvraag komt nog J ) tijdens de kerstmarkt op 18 december. Meer informatie over het kerstfeest komt ook zsm en het staat uiteraard ook in het teken van geld verzamelen voor Serieus Request.

Deze week is Clio op vrijdag voor het laatst op school en zoals jullie via de klassenouders gemaild hebben gekregen geeft de familie Sweeney Forsthoefel een afscheidsborrel op school op zaterdag 13 december tussen 14.30 en 16.30 uur. Zij zorgen voor de drankjes, hapjes en de muziek. En als jullie willen mogen jullie een voorgerechtje meenemen.

De laatste twee weken voor de kerstvakantie doen we ook nog wel “gewoon” werk hoor J. Zoals in de jaarkalender al stond vermeld zullen in januari de Cito-toetsen M6 voor rekenen, spelling, begrijpend lezen en lezen (DMT) plaatsvinden. Rekenen, spelling en DMT worden altijd twee keer per jaar getoetst, begrijpend lezen maar één keer jaar.

Via deze weg wil ik onze klassenouders bedanken voor alle hulp voor groep; ze zijn er maar druk mee en de communicatie verloopt altijd erg prettig! Op naar 2015 met deze fijne samenwerking.

 

Maandag 1 dec.

Op maandag werden we getrakteerd op een spreekbeurt van Mathilde over de Alpen. Wat zag ze er mooi uit in de toepasselijke kleding en wat had ze veel spullen mee. Er kwamen leuke reacties van de kinderen. Veel waren er wel eens geweest maar nu weten ze er ook nog veel meer van. En zo’n stukje Milka chocolade is natuurlijk altijd fijn! Op dinsdag hebben een aantal kinderen met juf Fumiyo kraanvogels gevouwen en dat is nog best lastig.

Met spelling komen de komende drie weken drie strategieën aan bod met de voorbeeldwoorden: HonD, jAger en baKKer. Deze drie strategieën zijn al eerder aan de orde gekomen maar ze zijn lastig, dus daarom de herhaling. Deze week krijgen de kinderen het bijbehorende leerblad mee naar huis zodat de woorden weer thuis geoefend kunnen worden.

Bij het nieuwe rekenblok (6) gaan we verder met breuken en inhoudsmaten. De volgende sommen gaan we oefenen: Wat is meer: 2/3 liter of 4/4 liter? In een glas gaat ¼ liter. Hoeveel glazen gaan er dan uit ¾ liter? En uit 2 ½ liter? Dit kunnen we berekenen met bijvoorbeeld een verhoudingstabel. En hoe verdeel je 5 pannenkoeken met 4 kinderen? Hoeveel krijgt dan elk kind?

Er mag weer geleerd worden voor een topotoets want voor donderdag a.s. staat deze op het programma. En dan sluiten we deze week af met het grote sinterklaasfeest op de vrijdag. We hebben er zin in!

 

 

Maandag 24 nov

We genieten nog steeds na van het succes van de musical. Wat een feest was dat; om naar te kijken, om te begeleiden en om te doen! En wat lief van Thijmen dat hij de bloemen die hij na afloop had gekregen, in de klas wilde neerzetten omdat ze voor de hele klas waren want iedereen heeft toch goed gedaan ?!

 

Vrijdagmiddag zijn we lekker gaan scheuren en plakken. Uit de tijdschriften hebben we kleuren gescheurd en die opgeplakt op kleurplaten van Sint en Piet. Dat geeft een heel leuk effect. We zijn nog niet helemaal klaar dus deze week gaan we hier mee verder. Met rekenen, taal en spelling ronden we weer een blok af en daar horen natuurlijk ook weer toetsen bij. De volgende onderdelen zijn met rekenen aan bod gekomen: kleur 1/6 deel van een pizza. Als een hele pizza 18 euro kost, hoeveel kost dan 1/6 deel? Hoeveel moet er bij ¾ stok gedaan worden om een hele stok te maken? Wat is langer 2/4 stok of 5/8? Hoeveel kwartalen heeft een jaar? Morgen hebben we ook de toets voor aardrijkskunde. En volgende week donderdag (4 dec) is de derde topotoets aan de beurt over het westen van Nederland. Hier krijgen de kinderen deze week de leerbladen voor mee naar huis. Inmiddels zijn de lootjes ook getrokken. Alle kinderen (en de juf) maken een surprise en een gedicht van minimaal 10 regels. Zorg ervoor dat als de ingepakte surprise op school worden gebracht, op vrijdag 5 december, dat de naam van degene voor wie de surprise is niet meteen te zien is. Dus dat we het briefje of de envelop met het gedicht eerst om moeten draaien voordat we weten voor wie het is. Dat maakt het allemaal nog spannender.

 

Maandag 17 nov

Allereerst dank voor de ingepakte dozen die we op school hebben gekregen voor het versieren. Daar zijn we heel blij mee. Vorige week dinsdag hadden we een hele verrassende gymles; we kregen circusles van circus Miloco. Dat was een boeiende ervaring! Op dinsdagavond heeft iedereen (met de spookjes) weer lekker snoep opgehaald en woensdag hadden we de allerlaatste oefening voor de musical; de zogenoemde generale repetitie. De juf was ontroerd door wat de kinderen lieten zien dus neem de tissues woensdag maar mee ouders 😉 Donderdag stond juf Suzan voor de klas want juf Natascha lag helaas ziek in bed. Maar juf Suzan is een bekende voor de kinderen dus dat kwam helemaal goed.

Deze week gaan de leermaterialen mee naar huis voor Aardrijkskunde want op 25 november is er weer een toets.

MAANDVIERING: musicals Annie en Oliver. Woensdag 19 november aanvang 09.00 uur en 11.30. De beide groepen 6 hebben hard geoefend en we laten woensdag na elkaar de twee musicals zien. Dus tijdens de 1e en de 2e voorstelling spelen beide groepen hun musical. Zouden jullie allemaal plaats willen nemen op de stoelen achter de groepen 8 (en niet langs de kant tegen de muur). Alle kinderen komen heel vaak op het podium want alle nummers worden door de hele klas gezongen.

GEZOCHT: voor een knutselopdracht (kerst) hebben we kurken nodig, dus deze graag gaan verzamelen. En voor een tekenopdracht hebben we vrijdag a.s. tijdschriften nodig. De kleuters zijn op zoek naar pietenpakken

HANDIG: op internet staan vele handige sites die leuk en handig zijn om te gebruiken bij het extra oefenen voor school. Ik kwam vandaag www.redactiesommen.nl tegen. Hierop staan 10 verhaaltjessommen (en dat vinden veel kinderen lastig) voor groep 6.  Op www.sommenfabriek.nl  kun je kiezen voor bijvoorbeeld breuken en daar thuis nog verder mee oefenen. Op www.leestrainer.nl kun je extra oefenen voor begrijpend lezen. En http://meesterfrank-groep5.yurls.net/nl/page/957877#topboxes is een hele uitgebreide website waarop alle vakken staan met heel veel extra oefeningen voor op de computer.

 

Maandag 10 nov

Afgelopen week hebben we twee jarige gehad: Astrid en Mees waren de feestvangers. En ook deze week starten we meteen met een jarige job want ook Matthijs is een jaartje ouder geworden.

Ella heeft ons tijdens haar spreekbeurt veel verteld over paarden. En wat kon ze goed rustig en duidelijk vertellen, knap hoor! Met rekenen hebben we weer een toets gehad en dat betekent dat we deze week weer starten met een nieuw blok. In dit blok gaat het over breuken; een hele pizza kost 8 euro, hoeveel kost dan een ½ of ¼ of 1/8 deel van de pizza? 1 / 4 spreken wij uit als één van de vier en als één vierde. Met spelling gaat het om jarIG – geweldIG (je hoort ug, je schrijft ig) en vroLIJK – plaatseLIJK (je hoort luk, je schrijft lijk). Bij taal gaan we leren hoe je de persoonsvorm kunt vinden. We kennen al de getalsproef en de vraagproef en daar komt nog bij de tijdproef. En deze week hebben we de generale repetitie voor de musical en de week erop is dan eindelijk onze maandviering. Op woensdag 19 november om 9.00 uur of om 10.30 uur mogen de ouders en/of opa’s en oma’s komen kijken naar onze zang en danskunsten bij Annie en bij de musical van de andere groep; zij gaan Oliver opvoeren. Maar eerst wordt er gewoon nog op straat gezongen op dinsdag 11 november; gezellig op pad met al die spookjes!

 

Maandag 3 nov

Julie heeft ons maandag alles verteld over geld en dat we het echte geld misschien helemaal niet meer nodig hebben in de toekomst. Dat was een boeiende spreekbeurt. Woensdag was een echte ‘feestdag’. We hebben de maandviering van de kleuters gezien én we hebben zelf weer geoefend voor onze musical Annie. En daarnaast was er ook nog wat rekenen…..Vrijdag hebben we hulp gekregen van een aantal moeders bij het maken van de lampionnen; en dat was heel erg fijn. En wat zijn de spookjes leuk geworden! Tijdens het knutselen zijn de moeders ook nog op jacht gegaan naar luizen, neten en ander gespuis en helaas is de klas nog niet luizen vrij. Blijven kammen dus. Met rekenen zijn we bezig met keer- en deelsommen met grote getallen en dat is best lastig. Zoals 156:4=  of 114:6= of 198:9= of 5×48 of 6×33 of 7 x 21. En de komende week beginnen we met de inhoudsmaten: 1 liter = 10 dl = 100 cl = 1000ml. Leuk om alvast te oefenen aan de eettafel of in de badkamer. Hoeveel bekers van 200 ml kunnen er uit een fles van 1 liter water geschonken worden? Met taal en rekenen starten we met een nieuw blok en het thema is mode. De oefenbladen voor speling zijn ook weer mee naar huis genomen dus jullie kunnen weer aan de slag! In de week van 24 november zijn de dictees. Komende dinsdag hebben we een toets van geschiedenis en willen jullie er ajb voor zorgen dat ALLE WERKBOEKEN VAN GESCHIEDENIS ook weer mee naar school worden genomen? Dit is echt noodzakelijk om de week erop weer les te kunnen geven! En woensdag 5 november moeten de kinderen de KLEREN VOOR DE MUSICAL ANNIE MEENEMEN. Ze gaan met de kleren aan oefenen om het helemaal echt te maken!

 

Maandag 27 oktober

We beginnen de weekinfo met een oproepje voor materiaal voor onze SPOOK lampion. Wij hebben voor elk kind nodig: een lege 1,5 liter fles doorzichtig, 4 witte loom elastiekjes, een lapje witte stof van ongeveer 60 bij 60 cm. Als er mensen zijn met een oud wit laken is dat ook heel erg welkom voor het geval er kinderen zijn die geen lapjes thuis hebben. Het plan is om vrijdag a.s. te gaan knutselen en het is fijn om alles donderdag a.s. al op school te hebben. Dan weten we of iedereen alle knutselspullen heeft.

Vorige week maandag zijn de juffen en meesters naar school geweest om ook weer bij te leren. We hebben toen ook met alle juffen en meesters gesproken over het geluid en gedrag op de gangen. We willen meer rust in de school op de gangen, de trappen  en de wc´s. We hebben het ook met de kinderen gehad over het werken met open deuren. Alle klassen en ook juf Karin en meneer Tom moeten met de deur open kunnen werken, als ze dat willen. Dus dan moet het op de gangen ook rustig zijn want anders lukt dat natuurlijk niet. En rustig zijn is of stil, of fluisteren. En daar zijn we vorige week al heel goed mee van start gegaan.

Woensdag stond in het teken van lekker; Mare heeft ons tijdens haar spreekbeurt alles vertelt over snoep en Pernille trakteerde ons voor verjaardag op hele leuke uiltjes negerzoenen. Jammie!

Deze week hebben we op dinsdag de topo toets over het zuiden van Nederland en volgende week dinsdag krijgen we de geschiedenistoets van het 2e blok. Verder is iedereen is druk bezig met de kleding voor de musical, het wordt allemaal steeds echter.

 

Dan als afsluiting informatie van onze ICT specialist over het THUIS gebruik van Ambrasoft. Alle kinderen kunnen thuis gebruik maken van Ambrasoft om extra te oefenen met rekenen, spelling en taal. Dit gaat niet via liveweb, maar via een speciale activeringscode die de kinderen deze week van ons mee krijgen. Op de brief staat precies beschreven hoe er thuis ingelogd kan worden.

 

Maandag 6 oktober

Jonna heeft ons veel verteld en laten zien over de planeet Aarde en daar hebben we veel van geleerd.

Woensdag zijn we naar de voorstelling ‘Pinda’ in de toneelschuur geweest. Wij waren precies op tijd alleen moesten we nog heeeel erg lang wachten voordat we de zaal in mochten. De toneelspelers hadden zich vergist in de tijd en dachten dat ze een half uur later pas hoefden te starten. Het lange wachten werd wel beloond met een komische en spannende voorstelling. Vriendelijk glimlachen, handen schudden, praten over het weer… Als mensen elkaar voor het eerst ontmoeten zijn er talloze onuitgesproken regels waar iedereen zich netjes aan houdt. Want voor je het weet doe je iets fout en is de ander beledigd of gekwetst. Maar wat als je niet mee kunt doen? Of niet mee wil doen? En wat als de ander niet terug praat, wat je ook doet, zegt of laat? Pinda is een komische en spannende voorstelling over wat er gebeurt als iemand zich niet houdt aan de sociale codes. En mocht je nou lachen, of was het eigenlijk wel heel zielig voor die ander? Werd die eigenlijk misschien we gepest.

 

Woensdag hadden we ook de opening van de Kinderboekenweek, die dit jaar 60 jaar bestaat. Een opening met lekker veel liedjes om mee te zingen. De school was ook nog mooi versierd met ballonnen die veel kinderen van onze klas in de pauze hebben opgeblazen. Heel fijn die helpende handen….monden. En bij de Kinderboekenweek hoort ook nog altijd een creatieve wedstrijd: maak een slinger of vlag. Het mag 1 vlaggetje zijn of een deel van een slinger. Maximale afmeting van de slinger is 50 cm lang en de maximale afmeting van één vlag A4. Materiaal is geheel vrij; 2D, 3D,– alles mag! Dus leef je thuis lekker uit en lever deze uiterlijk donderdag 9 oktober in.

Vrijdag heeft iedereen de samenvatting en het werkboek van aardrijkskunde mee genomen want vrijdag 10 oktober is de toets van blok 1. En dan mag iedereen zijn werkboek ook weer mee terugnemen naar school! Deze week eindigden we met het nieuws van Clio dat zij (met haar gezin) in de kerstvakantie naar Amerika gaan emigreren want haar vader heeft daar een nieuwe baan gekregen. De kinderen in de klas vinden het heel jammer en vroegen of ze wel nog een keer in Nederland op bezoek komt. En ook de juffen gaan je heel erg missen hoor! Maar we hebben nog een paar maandjes om aan het idee te wennen. En dan hieronder nog twee vragen die weleens voorbij komen en waarbij de antwoorden voor iedereen misschien wel handig kunnen zijn.

– Tot wanneer staat nieuwsbegrip op de site; maandagochtend of middag of dinsdag? En als je te laat bent, hoe kan je dan alsnog het maken? Wij weten niet precies wanneer het erop komt, inderdaad maandag of dinsdag ergens op de dag. Maar we doen het eigenlijk wekelijks in de klas op woensdag en dat onderwerp is waar het over gaat die week. Vorige week ging het over de Kinderboekenweek en die moet door de kinderen gemaakt zijn uiterlijk op dinsdag 7 oktober want op woensdag 8 oktober komt er een nieuwe tekst.  Als je een week gemist hebt kun je naar archief gaan (grote button op scherm) en dan vind je alle lessen van daarvoor. De les die in de vakantie op de site wordt gezet hoeft niet gemaakt te worden (vakantie = vrij van Nieuwsbegrip). Dus ze hebben t/m dinsdag na de vakantie de tijd om de les van komende woensdag te maken.

 

– We willen graag helpen bij het zinnendictee maar hebben noch oefenmateriaal noch de spellingsregels die jullie hanteren. Hoe komen we daaraan en daarachter?

Op de stencils die ze elke drie weken mee naar huis krijgen, staan de strategieën geschreven die die drie weken behandeld worden. Een overzicht op A4 van de categorieën die in groep 4 en 5 behandeld zijn, wordt deze week gemaild. De regels die daarbij horen, kunnen de kinderen zelf vast nog wel vertellen. Er is vrijdag ook nog een stencilpakketje meegegeven met de regels van de belangrijkste categorieën van groep 5. En als je nog meer wilt oefenen dan kun je de werkboeken van spelling van vorig jaar erbij pakken die ze aan het einde van het schooljaar mee naar huis hebben genomen.

 

Maandag 29 sept

Vorige week kwam Boudewijn in de klas met zijn pols in het gips. Hij had zijn pols gebroken door een ongelukkige val met de fiets. Ondanks dat vond hij het wel een leuke week op school. De kinderen vonden dat we wel veel toetsen hadden. Ja, dat hoort er dan ook bij na een bepaalde periode. En gelukkig maar 1 toets waar ze thuis voor hoefden te leren want voor begrijpend lezen en verkeer hoef je thuis niet te leren.

We hebben inmiddels ook al twee keer stagejuf Fumiyo in de klas gehad. Tot en met januari zal ze op de dinsdag bij ons zijn en dat vinden we heel fijn. De eerste spreekbeurt is ook afgelopen week geweest. We zijn van start gegaan met Matthijs en zijn spreekbeurt ging over de Duitse herderhond. En we hebben toen ook Suus, zijn herdershond, mogen bewonderen in de klas. We vonden het allemaal heel erg jammer dat we geen les hadden voor de musical. Maar we hebben wel kunnen kijken naar de maandviering van groep 7 en dat was ook leuk om te zien. Vrijdag was de geschiedenis toets, deze week volgt donderdag de toets van natuur en vrijdag voor de vakantie eindigt de toetsserie met aardrijkskunde. Met rekenen zijn we begonnen met het schatten van sommen. Door het afronden naar boven en beneden kun je sneller tot een ongeveer antwoord komen. Ook zijn we gestart met kolomsgewijs optellen en dat gaat op korte termijn over in het cijferend optellen. Bij taal is het ’T KOFSCHIP X aan bod gekomen. Schrijf je de verleden tijd van een werkwoord met te(n) of de(n)? Daar kan ’T KOFSCHIP X bij helpen. En dan zijn we deze week heel erg leuk begonnen: met de voorstelling Pinda in de toneelschuur. Tijdens de voorbespreking zijn we al te weten gekomen dat het over vooroordelen gaat. En hoe dat verder in de voostelling aan bod kwam moeten jullie vanavond maar vragen aan de kinderen J. We willen Caroline (moeder Roemer) en Mariska (moeder van Donny) nog bedanken voor het meelopen en begeleiden voor en tijdens de voorstelling!

 

Maandag 22 sept

Vorige week was de eerste echte leertoets van het jaar: topografie. Best spannend, maar na wat ontspanningsoefeningen zijn we rustig van start gegaan. En komende vrijdag hebben we de eerste geschiedenistoets. Als het goed is hebben alle kinderen vrijdag hun leerbladen mee naar huis genomen EN staat het in de agenda’s. De rollen zijn inmiddels verdeeld voor de musical en het script heeft iedereen mee naar huis genomen om alvast even in te kunnen kijken. En om de liedjes te oefenen natuurlijk. Het wordt steeds leuker en echter! Deze week beginnen we met taal en spelling met een nieuw blok en het thema is SPORT. Bij een nieuw blok hoort ook weer een nieuw spellingsblad met de woordjes om wekelijks te oefenen. Deze is vandaag mee naar huis gegaan. En wat een mooi eindbedrag hebben de kinderen van groep 6A uit zichzelf opgehaald voor ALS: € 180,20! Juf zorgt dat het op de rekening van de stichting gestort wordt.

 

Maandag 15 sept

Vrijdag 19 september is de eerste topotoets, dus vorige week vrijdag hebben de kinderen het eerste echte leerwerk mee naar huis genomen. Het is voor de meeste kinderen prettig om het een aantal keer in delen te oefenen dan de avond van te voren (in paniek) alles in één keer. Je kunt ook extra oefenen op www.topomania.nl, alleen is dat niet exact hetzelfde als wat wij de eerste toets gaan doen, maar tussendoor even op de computer vinden de meeste kinderen ook wel prettig. En op de Donald Duck-site schijn je ook topo-oefeningen te hebben, maar die kennen de juffen zelf niet. Vanaf deze week zullen er bijna wekelijks toetsen volgen van de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur) en topografie. We zijn woensdag ook weer verder gegaan met oefenen voor Annie en deze week worden de rollen ook bekend gemaakt. Heel spannend natuurlijk! Toevallig komt donderdag a.s. de film Annie ook nog op tv; bij RTL 8. Vrijdag hebben we de sponsorloop gedaan voor Serious Request en we weten inmiddels dat we wel voor een heel serieus onderwerp geld op hebben gehaald. Vorige week hadden we de eerste taaltoets en deze week staat verder in het teken van de twee dictees voor spelling. En dan natuurlijk nog de ouderavonden. Denken jullie aan het formulier dat ingevuld mee moet worden genomen naar de 10 minuten gesprekken?

 

Maandag 8 sept

Vorige week vierden Ella en Donny allebei hun verjaardag op school dus dat was tweemaal Hoera! Met taal hebben we het gehad over de persoonsvorm (doe-deel) die je kunt vinden door de vraagproef. En wat is dan het onderwerp (wie/wat-deel) dat er bij hoort? Dat vormt dan samen weer de korte zin.  Ook hebben we de betekenis van de dubbele punt geleerd en wat een opsomming is (Ik vind de volgende kleuren mooi: rood, groen, geel en blauw). Woensdag zijn we begonnen met het oefenen van de musical Annie samen met juf Rozemarijn. Eerst hebben we een namenspel gedaan zodat de juf de namen kon leren. Daarna een doorgeef spel; geef een hele zware doos door (net alsof), een vieze sok en daarna ook een vlammetje. Na de lichamelijk opwarming en het losmaken van het gezicht (wat een gekken bekken kunnen die kinderen trekken) kwam ook de stem aan bod. Eerst wat klankoefeningen en daarna zijn we met het eerste lied aan de slag gegaan. Zowel met de tekst als het dansje dat erbij hoort. Wat was dat leuk! Iedereen heeft de tekst van het lied ook mee naar huis gekregen dus ook daar kan flink geoefend worden J. Deze week zijn er ook weer mooie gesprekken geweest over hoe de kinderen nu met elkaar omgaan en hoe dat een paar jaar geleden was toen ze nog een stuk kleiner waren. Ze gaven elkaar complimenten over hoe fijn ze nu met elkaar om kunnen gaan. En toen het een dag later met het samen spelen buiten niet helemaal lekker liep, konden de kinderen dat na een gesprek in de klas zelf weer met elkaar oplossen. Heel knap! Vrijdagmiddag waren er veel ouders die kwamen helpen met het luizen pluizen, heel fijn dat het zo kon. Deze week hangen de inschrijflijsten voor de ouderavonden bij de klas. En vrijdag is de sponsorloop. Dus als iedereen deze week de sponsorkaart, met bijvoorbeeld een keykoord, weer meer mee naar school kan nemen kunnen we daar weer de stempels op zetten.

Fijne week!

 

Maandag 1 sept

Wat een lieve en sociaal bewogen kinderen hebben wij in de klas. Met begrijpend lezen ging het over de Ice Bucket Challange en daarmee kwam het gesprek op de ziekte ALS en ook kwam het onderwerp kanker voorbij. Heftige onderwerpen maar de kinderen wilden graag hun ervaringen delen en dat was heel mooi. Hier kwamen toen door de kinderen zelf, spontaan, twee hele mooie ideeën naar voren.  Een mama van één van de kinderen in de klas  gaat op dit moment door een moeilijke periode  en voor haar hebben alle kinderen deze week een beterschapskaart gemaakt. Van deze kaarten hebben we een boekje gemaakt en dat aan haar gegeven. En dan waren er ook nog veel kinderen die vorige week op eigen initiatief geld hebben ingezameld voor ALS. En ook vrijdag nam iemand nog een speciaal bakje mee van school om geld mee op te kunnen halen. Als al het geld verzameld is, zal juf Lisette het geld overmaken op Stichting ALS.

Over geld gesproken…..vrijdag zijn de sponsorloopkaarten mee naar huis genomen zodat iedereen twee weekenden de tijd heeft om sponsoren te vinden. Vrijdag 12 september moet de kaart weer terug op school zijn want dan is de sponsorloop. De bovenbouw loopt dit jaar voor Serieus Request en het glazen huis dat in december in Haarlem komt te staan. En dan nog wat “schoolse”zaken: vrijdag is er een huiswerkblad mee naar huis gegaan over klokkijken en iedereen kan starten met het wekelijkse huiswerk voor begrijpend lezen op de computer. De inlogcodes zijn uitgedeeld aan de kinderen en die hebben ze ook mee naar huis genomen. En dan is er dinsdag ook nog een blad uitgedeeld met de woorden van de week . In de week van 15 september hebben we daar de dictees van. Ik hoorde goede geluiden dat kinderen al met de woorden aan het oefenen zijn dus dat belooft veel goeds!

 

Maandag 25 aug

We zijn begonnen en wat een leuke klas hebben we! We hebben inmiddels van de hele klas de vakantieverhalen gehoord en deze verhalen is iedereen nu aan het opschrijven in het opstelschrift.

Met bijna alle vakken hebben we een start gemaakt en ook met de nieuwe methode van de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur). Wat een mooie kleurrijke werkboekjes hebben we daarbij! We hebben ook les gekregen in ´Hoe gebruik ik mijn agenda´ en het eerste huiswerk staat er inmiddels ook al in. Vrijdag 29 aug moet namelijk het huiswerkblad voor rekenen af zijn. Dit werd ontvangen met gejuich maar ook met boe geroep, de meningen waren verdeeld 😉 Het was afgelopen week wel heerlijk weer om binnen te zitten op school….De klacht was dan ook dat we in de pauze bijna alleen maar regen hebben gehad en niet buiten konden spelen. Juffen kunnen best veel, maar helaas hebben we geen invloed op het weer .

Blinkertpad 3 | 023-524 22 55