Groep 4B

Welkom in groep 4B.

Groep 4B heeft dit schooljaar 2 juffen en 30 kinderen. Juf Mary werkt op maandag, dinsdag en woensdag. Juf Milka werkt op donderdag en vrijdag.  Groep 4B is een erg gezellige groep met lieve kinderen. Bovendien wordt er keihard gewerkt. De dag beginnen we met stillezen of het (af)maken van een werkje.  De juffen lezen zelf ook regelmatig voor.
Bij rekenen oefenen we veel plus en min sommen, eerst tot 20, daarna tot 100. Dit schooljaar beginnen we ook met de tafels (keersommen). Voor taal en spelling hebben we de methode‘ Taal Actief’. Hierbij gebruiken we  leuke boeken met mooie illustraties. Iedere week leren we nieuwe woorden die we dagelijks oefenen. Daarnaast doen we leerzame en uitdagende opdrachten. Soms zit er een taalspelletje tussen.

Kinderen kunnen dagelijks aan de instructietafel extra hulp krijgen. Ook zijn er kinderen die wekelijks extra ondersteuning krijgen van juf Trudie.

Verder hebben we natuurlijk zaken als begrijpend lezen, Nieuwsbegrip, tekenen, handvaardigheid, muziek, gym, drama en buiten spelen. Bijna iedere week hebben we een praatbeurt. Hierbij mogen de kinderen voor de klas iets vertellen over wat ze leuk vinden. Dat kan bijvoorbeeld zijn over je lievelingsboek, je muntenverzameling of je vakantieland.  Nieuwsgierig geworden naar onze groep? Kom gerust een keertje kijken, maar maak voor de zekerheid wel even een afspraak.

De klassenmoeders zijn dit jaar: de moeder van Bas, de moeder van Ties en de moeder van Imke.

Tot ziens in groep 4B!

 

Maandag 16 maart

Cultuur, cultuur, cultuur. Elke dag zijn we volop bezig met Marokko. Het is leuk om de blog even te bekijken. www.beawereld.blogspot.nl . Het is voor ons als juffen een genot om naar al die druk knutselende kinderen te kijken. Aanstaande donderdag mogen jullie bezichtigen wat ze allemaal hebben gemaakt en mee hebben genomen. 1 ding verklap ik vast: Er hangt een soort zadel in de klas van een kameel. Zo heb ik het begrepen van Simon. Echt heel bijzonder, echt mooi bewerkt leer. Denken jullie er nog aan om een  waxinelichtjes op batterij mee te geven?

Juf Manon en de kinderen hebben vorige week wel een glitter feest in de klas gehad. Overal lagen glitters van het knutselwerk. Ik denk dat we die glittertjes nog weken tegen gaan komen . De mama van Duncan heeft afgelopen vrijdag hard meegeholpen. Helaas kreeg ze van juf Milka niet zo’n leuke taak. Nieten. De slippers moesten geniet worden. Dat was een heel karwei. Maar juf Milka was echt heel blij met deze hulp. Dank je wel.

Deze week werken we aan het speciale verkoop werkje. We zullen de kinderen zeggen dat ze niets mogen verklappen! Vergeet niet aanstaande donderdag wat geld mee te nemen om dit werkje te kunnen kopen. Is voor een goed doel!

 

Maandag 9 maart

Morgenochtend, dinsdag 10maart, start het Cultuur project. Natuurlijk willen jullie als ouders dit niet missen. Dinsdag half 9 is de officiële opening. Wees erbij!  Van dinsdag 10 maart tot donderdag 19 maart, gaan we elke dag tijd besteden aan het thema van de groepen 4a en 4b : MAROKKO. Elke dag informatie en elke dag een knutsel. Natuurlijk hebben jullie allemaal de mail gelezen die verstuurd is door de klassenouders, maar toch nog even een herinnering: Willen jullie je kind een glazen potje ( zonder etiket, met naam op de bodem) en een blik ( zonder etiket en naam op de bodem) meegeven? Een paar ouders hebben er al aan gedacht, maar een heleboel hebben nog niets meegegeven. Het is jammer als je kind niet mee kan doen met de knutselopdracht, omdat het geen potje of blik heeft meegenomen. Gelukkig zijn er ook ouders die extra sparen, alvast bedankt hiervoor. Wat ik was vergeten te vragen, hebben jullie thuis nog het waxinelichtje op batterij van de kerst? De bedoeling is dat we in het glazen potje een lichtje laten branden op de afsluitavond. Ik heb zelf een aantal lichtjes, maar niet genoeg voor iedereen. Willen jullie dit ook aan je kind meegeven? En natuurlijk plan vast vrij voor de afsluiting. Die is donderdag 19 maart. Op die avond krijgen jullie de gelegenheid om 1 werkje te kopen , van je eigen kind, voor het goede doel. Vergeet dus geen geld mee te nemen die avond.

Dan nog een keer de datum van onze maandviering: woensdag 8 april. Veel tijd na het cultuurproject hebben we niet om met twee klassen te oefenen. Slechts 9 dagen. En dan 1 dag voor de generale repetitie. Het is niet veel. Natuurlijk de vraag: Wie is in staat om ons te helpen met de maandviering? We gaan maandag 23 maart de maandviering uitleggen en rollen verdelen. Graag wil ik met helpende ouders, maandag 23 maart na schooltijd even een korte bespreking, zodat iedereen die helpt, weet wat hij/zij moet doen. Elke dag is er de mogelijkheid om te helpen: 24 maart, 25 maart, 26 maart, 27 maart, 30 maart, 31 maart, 1 april, en 2 april. Wie meld zich aan. De bedoeling is: 1 groepje te begeleiden en de kleding voor dat groepje te verzorgen ( Kledingadvies  doorgeven aan betreffende ouders van de kinderen in dat groepje).

Het zijn dus best drukke weken die eraan komen, maar rekenen, taal, spelling en lezen gaan gewoon elke dag door J.

 

Maandag 16 februari

Nog een paar dagen en dan hebben we alweer vakantie!

Denk eraan , we zijn donderdag 19 februari om 12.00 uur uit!!!  En dan  vakantie.

In de klas zijn we begonnen met het terugkijken van de musical van vorig jaar. De kinderen zitten te genieten. Is ook zo grappig als je de leerkrachten weer in gekke outfits  op het podium ziet staan.

Jullie hebben de rapporten net ontvangen, maar….. willen jullie de rapporten na de vakantie weer inleveren? Sorry.

Na de vakantie beginnen we ook met praatbeurten. In de vakantie maak ik een mail hierover. Die wordt via de klassenouders naar jullie toegezonden.

Hele fijne vakantie allemaal.

 

Maandag 9 februari

Even twee herinneringen:

1ste: Als jullie nog niet hebben ingetekend voor de rapportavonden, denken jullie daar dan nog aan deze week?

2de: Ik heb nog niet alle rapporten gekregen. Het is wel handig om de rapporten zo snel als kan mee te geven aan de kinderen .

Luizenpluis blijft zich gewoon nog steeds herhalen, aangezien de klas nog steeds niet luis-vrij is.

De klas geniet nog steeds van alle papa’s en mama’s die komen voorlezen. Dank jullie wel voor deze inzet van jullie kant.

 

Maandag 2 februari

 

Belangrijk nieuws voor een aantal ouders!

Papa en/of mama van:

Bas – Charlotte – Jade – Karlijn – Lara – Lynn – Marcus – Nio – Simon – Tieme .

Kunnen jullie zo snel mogelijk de rapporten inleveren!!! Ik ga bijna de rapporten uitdraaien en wil ze in de rapportmappen stoppen, zodat alles klaar is voor de rapportavonden. Maandag  9 februari hangen de schema’s voor de rapportbespreking in de gang. Dan kunnen jullie intekenen. De gesprekken vinden plaats in de week van 16 februari. Ik hoop dat er komende week niet zoveel zieke kinderen zijn. Heel wat witte gezichtjes zie ik al rond kijkend in de klas. We zijn in de klas sneeuwpoppen aan het maken. Niet van echte sneeuw, maar van een witte sok en rijst. De sneeuwpoppen gaan we versieren met knopen, sjaal etc. We gaan daar deze week mee beginnen. Willen jullie oude knopen meegeven aan je kind ( 2 of 3 knopen, geen grote) en een heel kleinstukje stof voor een sjaal. Bv een lapje stof van een te klein T-shirt of van zo’n vel gekleurd micro-vezel doekje. Hebben jullie toevallig veel knopen of gekleurde lapjes, willen jullie  dan wat extra mee geven? Dan hebben we met elkaar genoeg, ook voor de kinderen die niets hebben meegekregen.

Rekenen: tafels, tafels en tafels. Dit jaar moeten de kinderen de tafels van 2,3,4,5 en 10 beheersen. Willen jullie thuis mee helpen met oefenen? Antwoorden moet binnen 3 seconden! Probeer maar uit, dan weten jullie meteen of er nog veel geoefend moet worden. Jullie helpen de kinderen hier echt mee. Grappig is, dat ik de kinderen die thuis veel oefenen er meteen uit haal. Er zijn een aantal heel snelle antwoorders.

Op school zijn we ook vooral bezig met het duidelijk uitleggen van de tafels.

Als 10 x 5 = 50 , dan is de helft,5 x 5 = 25

1 x 5 = 5, het dubbele 2 x 5 = 10. Dan is 4 x 5 natuurlijk 20 ( het dubbele van 2 x 5)

Als je weet dat 10 x 5 = 50, dan weet je ook 9 x 5, dat is 5 minder: 45

En natuurlijk de tafelrap mee laten zingen op YOU TUBE.

En natuurlijk oefenen op de computer: www.onlineklas.nl , ik kan het niet vaak genoeg vermelden.

Klokkijken blijft ook een moeilijk punt. Heel uur, 5 over, 10 over, kwart over, 10 voor half, 5 voor half, half, 5 over half etc.

Ik kan alleen maar zeggen, oefen thuis op een speelse manier, bv: zeg tegen mama wanneer het 10 over half 4 is, want dan gaan we een kopje thee drinken met wat lekkers, Of: Om tien voor 3 gaat mama even naar de winkel, roep je mama dan? Het zijn die kleine momenten die het doen.

 

Maandag 26 januari

De cito’s zitten er bijna op. Deze week worden nog een paar individuele toetsen afgenomen van AVI. Wat een kanjers zijn de kinderen toch. Ze hebben echt heel stil moeten werken afgelopen woensdag, donderdag en vrijdag, totdat het laatste kind klaar was met de toets. En stil was het. Lezen, kleuren of werkboekje, daar waren ze mee bezig en natuurlijk toetsen. Ik was zo trots op ze, dat we de week hebben afgesloten met een lekker zakje chips.  Afgelopen donderdag ging de gymles niet door.  Juf Carlijn was helaas ziek. Maar we hebben wel onze gym tijd op een andere moment goed gebruikt. We zijn donderdag en vrijdag lekker buiten gaan voetballen.

Maandag 19 januari

De eerste cito’s zitten er weer op. Deze week ronden we de cito’s af. Tijdens het maken van de cito’s is het heel stil in de klas. De kinderen mogen ook niet lopen. Soms moeten de kinderen op elkaar wachten. Bv bij het uitrekenen van rekenopdrachten. Deze wachtmomenten hebben de kinderen opgevuld met lezen en/of inkleuren. Inkleuren? Ja, inkleuren van een kleurplaat voor volwassenen. Is momenteel een echte hype onder veel volwassenen. In een kleurboek stond een mooie olifant om in te kleuren. De hele klas was heel enthousiast.  Priegelwerk eerste orde! Nieuwsgierig hoe ze zijn geworden? Ze zijn nog niet allemaal af, maar de eerste olifanten-kunstwerken zijn te bewonderen in de vitrinekast in de hal. Vitrinekast vol? De rest hangen we in de gang bij groep 4b. Lara was zo lekker aan het kleuren, ze omschreef dit werkje zo: het is zo fijn juf, ik ben even helemaal weg. Isaure was ook enthousiast over de kleurplaat, maar ze  had een beter idee: Ik kleur hem niet in, ik vind hem zo zwart/wit veel te mooi. Ik teken er gewoon wat moois omheen met zwart potlood.

Ouders denken jullie eraan dat de kinderen vanaf Januari met pen mogen schrijven. Als jullie een stabilo pen meegeven, willen jullie dan wel de naam van jullie kind erop zetten? Er zijn namelijk erg veel dezelfde kleur pennen. Vaak raakt een pen kwijt. Als de naam erop staat weten we van wie de pen is. Zo voorkomen we problemen.

De Nationale voorleesdagen komen er weer aan. Woensdag 21 januari is de start. De klas nodigt  papa’s, mama’s, oma’s of opa’s uit om voor te komen lezen in de klas. Hoe gaat dat? Als voorlezer verzorg je zelf een leuk voorleesboek. De bedoeling is dat je 10 minuten voorleest. De tijden om dat te doen zijn: elke ochtend om half 9 en elke middag om 13.45 uur. Maak even een afspraak met de leerkracht wanneer je kan komen. De kinderen vinden dit altijd geweldig leuk. De pek om voor te lezen? In de klas op de rode voorleesstoel.

 

Maandag 12 januari

Beste ouders, we zijn er deze week weer heerlijk tegenaan gegaan. Wat een harde werkers zijn jullie kinderen . Afgelopen donderdag hebben we 3 verjaardagen moeten vieren op 1 dag. EN….vrijdag 2 verjaardagen. Wat een verwennerij al dat lekkers. Xavier heeft ook zijn verjaardag in de klas gevierd. We zijn blij dat we toch op deze momenten een hele hechte klas vormen. Meestal wordt er heel uitbundig gezongen ( lees maar druk) en gedanst bij sommige liedjes. Aangezien dat net iets te veel is voor Xavier, hadden we afgesproken om heel rustig te blijven voor Xavier. Wat een top-klas. Uit hunzelf kozen ze voor de rustige liedjes zonder gedans. Er werd heel rustig en mooi gezongen. En Xavier zat echt te genieten.  Er is ook even op donderdag gehuild in de klas door Jans. Jans dacht dat ze gingen verhuizen. Wat een verdriet! Jans was bang dat hij van school af moest. De andere kinderen waren Jans al aan het troosten. Maar….het was allemaal loos alarm. Jans gaat helemaal niet verhuizen!! Vandaag hadden we met spelling een invulzin.                Met een beetje ge….. eten we vanavond …..bak.Dit moest ingevuld worden:  Met een beetje geluk eten we vanavond gebak. Cato schreef: Met een beetje geld eten we vanavond gebak. Niet gek verzonnen natuurlijk, is ook goed. Maar….dan kwam Jet: Met een beetje geweld eten we vanavond gebak. Ik weet niet hoe vaak jullie thuis gebak eten paps en mams, maar ik hoop toch echt dat het zonder geweld gaat

We starten deze week weer met de cito’s. Als eerste hebben we de rekencito.

Met rekenen zijn dit de sommen waar we mee bezig zijn: 56+25=  , 56+10+10+4+1=81    of    56+20+4+1=81. Dit is de manier waarop we het aanbieden. Daarnaast zijn we nog steeds bezig met de klokken: 8 uur, 5 over 8, 10 over 8, kwart over 8, 10 voor half 9, 5 voor half 9, half 9, 5 over half 9 , 10 over half 9, kwart voor 9, 10 voor 9, 5 voor 9. Wij vragen jullie om thuis mee te oefenen. Vraag vaak aan je kind hoe laat het is.

 

Maandag 15 dec

De kinderen hebben de afgelopen dagen hard gewerkt aan de kerst knutsels. En natuurlijk speciaal aan de kerst knutsel voor de verkoop voor het goede doel. Natuurlijk komen jullie allemaal de knutsel van jullie kind kopen tijdens de kerstmarkt. En….. let op de speciale veiling voor het goede doel. De juffen en meesters hebben hele mooie aanbiedingen te koop. Wat dachten jullie van een juf die komt pannenkoeken bakken bij jullie thuis!!!!  Of een juf die jullie kinderen in de avond komt voorlezen, tandjes poetsen en lekker in bed stopt? Benieuwd geworden? Houd alle schoolmails dan maar goed in de gaten.

Nu weer even terug naar de klas. Ondanks alle feestelijkheden achter elkaar, gaan we gewoon door met werken. Tafels, tafels en nog eens tafels. Zet ze in de vakantie maar eens lekker achter de computer!! Ja, om tafels te oefenen. Een hele leuke site is: www.klasonline.nl . Oefenen jullie thuis ook maar veel. Ik heb gezegd tegen de kinderen dat jullie ouders, de kinderen aan het eind van het jaar ,midden in de nacht wakker maken. Dan vragen jullie bv hoeveel is 5×4? Ze moeten dan direct kunnen zeggen: 20.

Oefenen van de tafel van 2,3,4 en 5 is momenteel heel belangrijk. Ook op You Tube zijn leuke filmpjes van de tafels. Bv de tafelrap. Dit lied hebben de kinderen ook voor Sinterklaas en de Pieten gezongen.

Ouders willen jullie eraan denken om jullie kinderen deze week een glazen potje mee te geven met een waxinelichtje op batterijen. Komen jullie ook nog even de klas bewonderen aanstaande donderdag? Kijk dan ook even naar de mooie houten kerstboom. De papa van Moos heeft deze boom voor deze twee weken uitgeleend aan de klas. Staat erg gezellig in de klas! Dank je paps van Moos!

In ieder geval een hele fijne vakantie en alvast tot volgend jaar!

 

Maandag 8 dec

Wat een spanning afgelopen vrijdagochtend, Sinterklaas. Jullie hebben vast wel alle verhalen gehoord.

Sinterklaas vond alle knuffels wel heel mooi. Dat was boffen dat afgelopen donderdag de helft hun knuffel vergeten was. Nu mochten de kinderen nog een dag hun knuffel mee. Voor sommige kinderen een heel veilig gevoel, je knuffel bij je op zo’n spannende dag.

Een heel fijn moment van de dag was het bezoek aan Xavier. Sandra, de moeder van Jans, liep met ons mee. De kinderen hebben uit volle borst gezongen voor Xavier. Koos hielp Xavier het cadeautje van Sinterklaas uit de juten zak te halen. Zo’n grote zak,  Koos zat er zelf half inJ. Xavier moest toch wel even in zijn ogen wrijven. Het was ook zo bijzonder. Als afscheid mochten de kinderen allemaal een snoepje uitzoeken van Xavier. We denken dat Xavier de slinger die de kinderen voor hem gemaakt hebben wel zal ophangen. Even was het na het bezoek heel stil. Het had ook bij de klas veel indruk gemaakt.

En toen moesten we ook nog langs het huis van juf Milka. Ze was haar mobiel en haar broodje vergeten. Natuurlijk hebben we toen allemaal even het hondje Takkie mogen aaien.

Dank je wel Sandra voor je hulp.

Nu weer een gewone week. De klas ziet er weer heel anders uit. We zitten midden in winterse/kerst sferen. Natuurlijk gaan we gewoon door met werken, maar we beginnen ook met kerstwerkjes.

 

Maandag 1 dec

Dat was toch weer een spannend moment, je schoentje zetten. Wat hebben de kinderen hard gewerkt, om een schitterende  schoen te maken. En dan het lekkers in je schoenJ . Zoveel lachende gezichtjes tegelijk. Dank jullie wel lieve,  eh…. ondeugende Pieten. Wat kunnen die Pieten een rommel maken in de klas en eigenlijk moeten die Pieten ook maar weer terug naar school! Ze kunnen niet eens zonder fouten schrijven. En rekenen kunnen ze helemaal niet.

Nu nog wachten tot Sinterklaas op school komt. Dat is aanstaande vrijdag. De spanning stijgt.

En ondertussen moeten we van juf Manon en juf Milka gewoon doorwerken. Nou ja, beter ook. Anders duurt het allemaal wel heel lang voordat Sinterklaas komt.

Weten jullie wat we leren met rekenen? Heeeeeeeeel  veeeeeeeeel!!!!!!!!!!!!!!

De tafel van twee, de tafel van drie, de tafel van 4, de tafel van 5.

Het is 3 uur, teken de klok. Teken nu 5 minuten vroeger, hoe laat is het dan? Teken nu 5 minuten later, hoe laat is het dan?

xxxxx

xxxxx

xxxxx

Welke keer som hoort bij het plaatje?  3×5=

Twee lolly’s in een pakje.

In de winkel liggen zes pakjes.

Hoeveel lolly’s liggen er in de winkel?

Som:

Antwoord:

2×3=6                                                                                  10×3=30

Het dubbele                                                                     de helft

4×3=12                                                                                5×3=15

Het dubbele                                                                     1xminder

8×3=24                                                                                4×3=12

33=30+3

45=40+5

53+8=61

78+9=87

Vul aan tot het volgende tienvoud

17+…=20

Weten jullie wat we met spelling leren?

Woorden met : aai, ooi en oei

En verder lezen, lezen en lezen. Ja, de juffen zeggen steeds: jullie moeten kilometers maken. We weten dat niet alle kinderen hier zin in hebben. We weten ook dat er kinderen zijn die thuis zeggen: we hoeven van de juffen niet meer thuis te oefenen. Echt waar papa’s en mama’s, de kinderen moeten heel veel lezen, dus ook thuis. Mooi Sinterklaascadeau? EEN  BOEK!

De kinderen weten nu ook dat een goed verhaal begint met een inleiding, dan de kern en als laatste een goed slot.

Oh ja, we zijn ook nog steeds bezig met werkwoorden, lidwoorden, zelfstandig naamwoorden en bijvoeglijke naamwoorden. Een zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt. Lijkt simpel, maar zo hebben we het allemaal moeten leren.

Tijdens taal hebben we het deze week over: de levensfase, de peuter, de volwassene, de bejaarde, ouderwets en modern.

De betekenis van: een hekel hebben aan en iets op zak hebben.

 

Ties was afgelopen week heel attent in de morgen. Juf Milka stond bij de deur, Ties geeft een hand. Goede morgen! Ties zegt: mooi pakkie heb je aan juf. Dank je wel Ties, voor zo’n lief compliment in de ochtend ( juf had een jurk aan met veel glittertjes en kraaltjes erop).

 

Maandag 24 nov

Er komt voor de meeste kinderen een spannende periode aan: Sinterklaas. De school is al heel feestelijk versierd. De klas heeft nog een dubbel thema qua versiering: herfst en Sinterklaas door elkaar heen. Het Sinterklaasfeest is 5 December!

Afgelopen vrijdag hebben we met twee klassen tegelijk ( 4a en 4b) Sinterklaas liedjes geoefend. Heel gezellig. Echt waar, juf Irene heeft een mooie zangstem.

In de klas worden elke dag twee pietjes uitgekozen. Die twee kinderen mogen zich omtoveren in een echt Pietje onder begeleiding van een kind uit groep 8. In de hal , bij juf Olga, hangen de Pietenpakjes. Deze kinderen zitten gewoon met hun Pietenpakjes in de klas. Juf kiest 1 moment uit op de dag dat deze Pietjes even gek mogen doen. Als dolle Pietjes door de klas hollen of op de tafel staan en grappige dingen zeggen tegen de klas. Dat is echt een hoogtepunt.

Ik wil jullie als ouders er even op wijzen dat er  kinderen zijn die zeggen dat Sinterklaas niet bestaat( toevallig opgevangen tijdens een gesprekje tussen kinderen).

Belangrijk: Aanstaande woensdag is het INLOOPAVOND. De avond is van 18.00-19.00 uur. Kom gezellig kijken.

 

Maandag 3 nov

Zoals jullie waarschijnlijk wel gemerkt hebben, komen de kinderen om 2 uur naar buiten via de kleine deur. Afgelopen vrijdag is er een handyman geweest die een veiligheidsstrip ( zodat er geen vingers aan de binnenzijde van de deur kunnen komen) aangebracht heeft en haken om de deur vast te zetten. De deur is alleen voor de groepen 4a en 4b.

Nog even op een rijtje waar we momenteel mee bezig zijn in de klas:

-lidwoord

-bijvoeglijk naamwoord

-zelfstandig naamwoord

-werkwoord

-oppervlakte

-5 voor …., 5 over….

-10 voor…, 10 over…

-kwart voor…, kwart over

-hele uren, halve uren

-woorden met sch en schr

-v of f aan begin van een woord

-z of s aan begin van een woord

-ng  en nk woorden

Het zijn best al pittige dingen voor groep 4. Neem nu de berekening van de oppervlakte. Hoe doe je dat? Lengte x breedte. Pfff.

Tafels hebben de kinderen nog niet gehad. Hoe doen ze hat dan? Bv: 6×7: 7+7+7+7+7+7=, ze moeten sprongen maken van 7. Als ondersteuning kunnen ze de getallenlijn gebruiken. Meestal gaat de vraag op deze manier:

Welk zwembad is groter?

Op ruitjespapier zijn dan twee zwembaden getekend. De eerste is 6 bij 8, de tweede 7 bij 7. De meeste kinderen vinden dit wel spannende opdrachten.

Volgende week gaan de kinderen naar het Frans Hals museum. Dat is donderdag 6 november. Alle ouders die mee gaan en de ouders die dit allemaal geregeld hebben alvast bedankt!

Als jullie van jullie zoon of dochter horen dat juf Mary op school was, dan klopt dit. Juf Mary komt vanaf volgende week 2 x een uurtje helpen. Ze komt op de dagen van juf Odile. Ze haalt kinderen uit de klas die wat extra ondersteuning nodig hebben. Het gaat om kinderen die de stof moeilijk vinden, die krijgen even een extra ondersteuning. Maar ook de kinderen die extra verrijkingsstof krijgen, gaan af en toe naar juf Mary. Deze kinderen krijgen een extra uitleg over de verrijkingssommen.

Afgelopen vrijdag hebben de kinderen extra buiten mogen spelen in de middag. Waarom? De klas had deze week het 20ste beloningskaartje gekregen. De klas kan een kaartje verdienen als ze heel stil door de gangen lopen naar bv de gymles. En nu was het zover: extra buitenspelen! Mooi weer, wat een geluk! De kinderen hadden juf Milka over kunnen halen om mee te doen met voetbal. De jongens tegen de meisjes. Juf Milka stond op doel en vond het maar wat eng. Willem zei na afloop : weet je wat zo grappig was?, juf Milka gaf allemaal gilletjes. Ja, sorry ouders, ik ben niet echt een voetbal juf. Ik ben wel sportief, maar voetbal is niet mijn favoriet. Tieme was wel heel slim. Hij keek juf heel lief aan en zei: juf er mag wel een ander op het doel staan hoor! ( natuurlijk was dit een slimme opmerking. Juf hield veel te veel ballen tegen. Tieme zei ook eerlijk dat hij het daarom had gezegd).

Lynn nog bedankt voor de mooie sticker die je aan juf hebt gegeven. Ja, soms vinden de kinderen dat de juf ook een sticker heeft verdient voor de dag. Lief toch zo’n klas.

Tot volgende week.

 

Maandag 27 oktober

We hebben afgelopen weken genoten van ouders die kwamen voorlezen in de klas. De kinderen vinden het heel leuk als er nog meer ouders komen voorlezen. Maak gerust een afspraak. We weten het, de Kinderboekenweek is voorbij, maar voorlezen blijft altijd leuk. En…. het is ook nog heel belangrijk voor beginnende lezers. We zijn in de klas ook heel intensief met het leesonderwijs bezig. Als we lezen maken we gebruik van Voor-Koor-Door. Voor= de juf leest een stukje ( heel belangrijk om te horen hoe de woorden worden uitgesproken, welke intonatie er gebruikt wordt en hoe je leest met de leestekens), Koor= De juf en de klas lezen samen het stukje  hardop. Door: hetzelfde stukje wordt door een kleine groep kinderen voorgelezen. Grappig om te merken dat de kinderen de woorden hierna veel beter uitspreken en sneller herkennen. Dan gaat de klas een aantal oefeningen maken aan de hand van  het gelezen stuk. Op dat moment leest de juf individueel met een aantal kinderen. We hebben het de laatste tijd regelmatig over leestekens: vraagteken, uitroepteken en komma. Er wordt ook geoefend om goed rekening te houden met de leestekens.

Met rekenen zijn we opnieuw met de tientallen bezig. Bv: 36 +30 = ,  36 + 10+10+10= ( deze sommen tekenen we op de getallenlijn). Vraag maar aan de kinderen op welke manier. We springen ook terug op de getallenlijn: 68-20= , 68-10-10=.

Met taal en spelling gaan we alweer naar het derde leerboek. Het tweede deel hebben we afgesloten met woorden die beginnen met sch of schr.

Bij de muzieklessen zijn we bezig met ritmeklappen en ritmelopen. Soms best moeilijk als je moet tellen in je hoofd, luisteren naar de muziek en handelingen moet uitvoeren. Maar het is wel heel gezellig.

 

Maandag 6 oktober

De Kinderboekenweek is in volle gang. Afgelopen woensdag is de opening van de Kinderboekenweek gevierd. De hele school stond te zingen en te dansen op het grote speelplein.

Afgelopen vrijdag heeft de mamma van Jaz voorgelezen in de klas. Dat was heel grappig. De mamma van Jaz zat boven op tafel in een grote rode stoel voor te lezen. Er is al een afspraak gemaakt met de pappa en mamma van Duncan. En de pappa van Imke heeft ook beloofd om te komen lezen. Allemaal boven op de tafel in de grote rode stoel! Beste ouder als je hoogtevrees hebt kunnen we ook de stoel op de grond zetten!!

Dinsdag 7 oktober wisselen de leerkrachten nog 1x van klas. Een half uur lang lezen de leerkrachten voor in een andere groep. Afgelopen donderdag kwam juf Lieke uit groep 8a bij ons in de klas voorlezen. En aanstaande dinsdag komt juf Cindy voorlezen in de klas.

Aanstaande woensdag 8 oktober is er een theater voorstelling op school. De groepen 4 gaan in de ochtend naar de voorstelling toe. De voorstelling heet: TAART.

TAART is een interactieve vertelvoorstelling over een iets te dikke koningin, acht heel bijzondere kinderen en een veel te luchtige taart.

Aan de Kinderboekenweek is ook een knutsel/tekenwedstrijd verbonden.  Wat voor opdracht?    : iedereen maakt een (deel van een) slinger. Het mag 1 vlaggetje zijn of een deel van een slinger. Maximale afmeting slinger 50 cm lang. Maximale afmeting van één vlag A4. Materiaal is geheel vrij; 2D, 3D,– alles mag! Denk aan een herfstslinger, een boekenslinger, een slinger met glitters, een schelpenslinger enz. enz.

Inleveren  bij juf Odile of juf Milka. Laatste inlever dag : donderdag 9 oktober. De kinderen mogen zelf weten of ze hier aan mee willen doen. Het is wel een leuk knutselwerkje voor thuis!

10 Oktober is de afsluiting van de Kinderboekenweek. Hoe laat? Van 8.40- 9.00 op het grote plein. U bent van harte welkom

om te komen kijken . De kinderen mogen die dag verkleed naar school. En dan ……….HERFST VAKANTIE!

 

Maandag 29 sept

Beste ouders, hebben jullie wel enig idee wat jullie kinderen al geleerd hebben de afgelopen weken? Als jullie kind een prater is wel, maar er zijn ook kinderen die niet zo veel vertellen thuis. Daarom zet ik wat info op een rijtje.

Taal: de kinderen hebben geleerd  een    te benoemen en zelf te verzinnen.

1.lidwoord

2.bijvoeglijknaamwoord

  1. zelfstandig naamwoord
  2. werkwoord

Ze leren ook om 3 woorden om te vormen tot een mooie zin ,bv:  gele- de- bloem = de gele bloem

Met rekenen leren ze aftrekken door het tiental heen, bv: 13- 6= ?  De 6 splits je in 3 en 3 , 13 – 3 = 10  10- 3=7

Nog een voorbeeld:     15- 8= ? De 8 splits je in 5 en 3, 15 – 5 =  10  10-3 =7

De kinderen hebben een oefenblad mee naar huis. Vraag er maar om. De meeste kinderen vinden het geweldig om thuis te oefenen. Vandaar het extra werkblad. Echter, staat de naam van uw kind op het blad geschreven, dan heeft uw kind er misschien nog wat moeite mee. Leuk om dan even samen te maken!

Klokkijken is best wel makkelijk, ze moeten de hele uren-halve uren –kwart voor en kwart over beheersen.

Maar wat moeilijker is: een uur heeft ………minuten

een uur heeft…………..halve uren

Een half uur heeft…….minuten

een uur heeft ……………kwartieren

Een kwartier heeft……..minuten

een half uur heeft………..kwartieren

Drie kwartier heeft……….minuten    ( die is moeilijk!!!!)

En ze leren kalender lezen: kalender van Maart

Op welke dag valt 1 Maart?

Hoeveel maandagen heeft Maart?

Hoeveel dagen heeft Maart?

Op welke dag valt 16 Maart?

Ja, echt waar ze zijn al slimmer dan jullie denken. Er wordt echt heel hard gewerkt en geleerd op school, vandaar dat sommige kinderen echt moe zijn als ze thuis zijn.
Aanstaande woensdag , 1 oktober, is de opening van de Kinderboekenweek. Het thema van deze Kinderboekenweek is: FEEST. De kinderen mogen , als ze het leuk vinden, aanstaande woensdag verkleed naar school komen. Om 13.30 wordt de Kinderboekenweek officieel geopend op het grote plein!!
Donderdag 2 oktober en dinsdag 7 oktober gaan de leerkrachten van 8.35-9.00 uur voorlezen in een andere klas. Vraag uw kind maar wie er in haar/zijn klas heeft voorgelezen die dag.
En natuurlijk nodigen wij ook papa’s en mama’s uit om in de klas voor te komen lezen. 10 minuten maar! Wie vindt dat leuk om te doen?
In de ochtend van 8.30-8.40 of in de middag van 13.45- 13.55. Ik geloof dat Ties het leuk zou vinden dat zijn oma ( een echte juf) zou komen voorlezen. Nou Oma je bent van harte welkom. Maar….. maak wel even een afspraak!!
De eerste voordrachten voor de klas zijn begonnen. De kinderen hebben een nieuw stelschrift gekregen. Geweldig vonden ze het, hun opstel schrijven in een nieuw schrift, met ruimte voor een tekening ernaast. En dan………. Je opstel voorlezen in de grote mooie rode stoel. En niet zomaar in de stoel zitten. Nee, de stoel werd op tafel gezet. Dus de kinderen zaten hoog in de rode stoel. Daar stond de stoel…….wie durft? Stilte in de klas! Maar…..daar ging een vingertje de lucht in, Lina! Wat een feestje was dat. Allemaal klappen. Ja , daarna hebben er nog meer in de stoel gezeten. Volgende week gaan we verder, want opeens liep het storm.

Er zijn nog een aantal ouders met wie ik de volgende afspraak heb gemaakt: jullie zouden afgelopen woensdag het formulier van de oudergesprekken bij mij inleveren. Helaas heb ik van niemand iets gekregen. Willen jullie er nog even aan denken om het formulier alsnog te geven?

 

Maandag 22 sept

De oudergesprekken zijn weer voorbij. Heel veel ouders hebben erg enthousiast gereageerd op deze kennismakingsgesprekken. Ook voor mij als leerkracht was het vaak heel verhelderend en leerzaam. Een leuke tip: een aantal ouders bewaren het formulier in het plakboek van hun kind. Mocht je als ouder dit ook willen doen, maar heb je de mail al verwijderd met het lege originele formulier? Vraag dan gerust om een nieuw leeg exemplaar. Sorry dat de meeste ouders in de gang even in de wacht hebben gezeten. Sponsorloop: Denken jullie nog aan het geld van de sponsorloop? Een aantal kinderen hebben het al ingeleverd, maar een heleboel kinderen nog niet. Woensdag 24 september gaan we met de hele klas de maandviering bekijken van groep 7. Zaterdag 27 september is het weer klusdag! We hopen dat nog een aantal ouders zich willen opgeven om op die dag wat klussen in en rond school te doen. Starttijd is 9 uur in de ochtend tot 12.30 uur. Aanstaande woensdag gaan we alweer hoofdstuk twee uit ons rekenboek afsluiten. Dan krijgen de kinderen een toets.  Vandaar de extra oefenstof die jullie  ( als het goed is) hebben gekregen van jullie kinderen. Extra aandachtpunt zijn de klokken. Nu weten jullie als ouder met welke sommen de kinderen bezig zijn.

 

Maandag 15 sept

Vorige week zijn we begonnen met blok 2 van rekenen. De komende tijd houden we ons bezig met splitsen van getallen in tienvouden en eenheden en schrijven van getallen t/m 100. Ook gaan we verder met het klokkijken (halve uren, kwartier en minuten). Ouders zouden jullie thuis regelmatig willen oefenen met de klok? Het gaat om de hele uren, halve uren, kwart voor en kwart over.

Vrijdag hebben de kinderen allemaal heel erg hun best gedaan met de sponsorloop. Het geld kan komende week elke dag ingeleverd worden.

Het volgende klassenuitje is: Een theater in de toneelschuur. Op maandag 29 september. De begeleiding is al rond.

Maar, donderdag 6 november gaan we met de klas naar het Frans Hals museum. We willen graag met de auto er naar toe gaan. Welke ouders kunnen mee? Het Frans Hals wil 1 begeleider op 5 kinderen. Kijken jullie vast in je agenda of je gelegenheid hebt om te rijden en te begeleiden?

 

Maandag 8 sept

Deze week kunnen jullie je inschrijven voor de gespreksavonden. De intekenlijsten hangen in de gang bij onze klas. De kinderen moeten woensdag hun sponsorloopkaart mee nemen naar school. Willen jullie al een touwtje aan de kaart maken, of een key-koord aan de sponsorkaart bevestigen. Een key-koord is voor de kinderen wel veel prettiger. Momenteel zijn we bezig met het alfabet. Ook zijn we nog steeds aandacht aan het geven aan lidwoorden en zelfstandig naamwoorden. We leren ook hoe je woorden schrijft met drie medeklinkers aan het begin of aan het eind van een woord. Strik, struik, sprint, arts, kunst etc. Dit zijn luisterwoorden. Je schrijft het woord zoals je het hoort.

 

Maandag 1 sept

De kinderen hebben afgelopen vrijdag een spelling oefenblad mee naar huis gekregen. Op dit blad staan woorden die wij in de klas aanbieden. Bijna elke dag krijgen de leerlingen een oefendictee n.a.v. deze woorden. Dit kijken we gezamenlijk na. In de week van 15 september krijgen de kinderen een echte toets, waar een aantal van deze woorden in voor komt. Misschien wil je als ouder thuis af en toe mee oefenen, dan is dit een hulpmiddel.

De kinderen hebben ook al hun Sponsorloopkaart mee gekregen. Nu kunnen ze op tijd beginnen met het zoeken van sponsors. BEWAAR HEM GOED!!!!! 12 september is de sponsorloop. Noteer het vast in de agenda’s!  Meer informatie is te vinden op de bijgeleverde brief.

Willen jullie de rapporten weer aan de kinderen meegeven? Dan bewaren wij de rapporten op school.

Het eerste uitje, met de klas, komt eraan. We gaan naar Caprera. Dinsdag 9 september, om 9 uur. Tot nu toe hebben 3 ouders zich aangemeld. We hebben dus nog een aantal ouders met auto nodig! Inschrijflijst hangt op de gang. Of opgeven bij de klassenmoeders.

De klassenmoeders zijn dit jaar: de moeder van Bas, de moeder van Ties en de moeder van Imke. Alvast bedankt!

De kinderen zijn onder andere druk bezig met: lidwoord, zelfstandig naamwoord en klokkijken. Afgelopen vrijdag mochten ze alleen de klas in als ze een hand gaven en een lidwoord opnoemden. Dat was vreemd. Gelukkig mocht iedereen naar binnen. Maar toen maakte juf het nog bonter. Na de grote pauze mochten de kinderen alleen naar binnen als ze een lidwoord en een zelfstandig naamwoord konden opnoemen. Gelukkig mocht ook toen iedereen gewoon naar binnen. Die gekke juffen toch. Maar op deze manier is leren best wel grappig.

Als laatste, lieve ouders willen jullie af en toe met jullie kind naar de klok kijken? Als het goed is kennen ze de hele uren, de halve uren, kwart over en kwart voor. Maar nu hebben we wel hele moeilijke sommen in het boek: Op een klok staan de wijzers op kwart over 4. Hoe laat is het over een half uur? Dit is echt moeilijk. Oefen thuis maar af en toe, daar steunen jullie je eigen kind mee. Bv. Het is nu half acht. Over een half uur moet je naar bed. Hoe laat is het dan? Of: Het is nu kwart voor 5, je mag een half uur op de computer. Hoe laat moet je stoppen? Succes.

 

Maandag 25 aug

Beste ouders, Alweer een week voorbij van het nieuwe schooljaar. Het is een vermoeiende maar leerzame en gezellige week geweest. Juf Mary staat elke maandag, dinsdag en woensdag voor de klas. Juf Milka elke donderdag en vrijdag. Elke week worden er kinderen aangewezen voor de klassendienst na schooltijd. Deze week waren dat Lynn en Jet. Met om hun heen nog een aantal hardwerkende , giechelende dames. Met moeite namen ze elke dag afscheid van de klas na schooltijd .Dus ouders, als jullie het te lang vinden duren, kom ze dan gerust even uit de klas halen. Vrijdagmiddag waren heel wat kinderen vermoeid. Veel gegaap en gehang. Vergeet aanstaande dinsdag de informatieavond niet! We weten zeker dat het een heel gezellig jaar gaat worden met de kinderen.

Blinkertpad 3 | 023-524 22 55