Groep 4A

Welkom in groep 4A

Groep 4A heeft dit schooljaar 2 juffen en 30 kinderen. We hebben een erg gezellige groep met lieve kinderen. Bovendien wordt er keihard gewerkt. Juf Irene Lensink werkt op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Juf Irene Lampers werkt op de woensdagen.

Elke dag beginnen we met lezen. De ene keer is dat een leesboek, dan weer een informatieboek of Estafette lezen en regelmatig leest of vertelt de juf een verhaal.

Na het lezen gaan we rekenen. We oefenen veel plus en min sommen, eerst tot 20, daarna tot 100. Ook beginnen we dit schooljaar met de tafels (keersommen).

Voor taal en spelling hebben we de methode ‘ Taal Actief’. Het zijn leuke boeken met mooie illustraties. Iedere week leren we nieuwe woorden die we dagelijks oefenen. Daarnaast doen we leerzame en uitdagende opdrachten. Soms zit er een taalspelletje tussen.

Kinderen die wat extra hulp nodig hebben, kunnen dagelijks aan de instructietafel zitten of gaan op geplande tijden naar juf Trudi.

Verder hebben we natuurlijk zaken als Begrijpend Lezen, Nieuwsbegrip, tekenen, handvaardigheid, muziek, gym en buiten spelen. Bijna iedere week hebben we of op dinsdag of woensdag een praatbeurt. Dan mogen de kinderen voor de klas iets vertellen wat ze leuk vinden. Dat kan bijvoorbeeld zijn over je lievelingsboek, je muntenverzameling of je vakantieland.  Nieuwsgierig geworden naar onze groep? Kom gerust een keertje kijken, maar maak voor de zekerheid wel even een afspraak. Tot ziens in groep 4b!

Klassenouders dit jaar zijn Susanne (moeder van Robin) en Sanne (moeder van Djinn).

 

Maandag 16 maart

Na de grote opening van de cultuurweek, is groep 4A begonnen met werkjes over Marokko. We leren veel over het land, de dieren en de woenstijn. In de klas hebben we al veel mooie Marokkaanse voorwerpen, die de kinderen mee hebben genomen. En de eerste knutsels hangen al aan de muur. We hebben onder andere de Sahara woestijn gemaakt, met echt zand. Maar ook Marokkaanse sloffen en trommels.

 

Maandag 16 februari

De laatste week voor de voorjaarsvakantie en de laatste week van juf Irene.

We sluiten donderdag de week af met een hoop leuke activiteiten en 3 kinderverjaardagen. Alvast van harte gefeliciteerd Emmy, Vincent en Alexander! De kinderen zijn om 12 uur uit.

Deze week is een herhalings- oefenweek voor rekenen, taal en spelling.

A.s. woensdag zullen de twee nieuwe juffen Jytte en Svenja de klas draaien.

Spannend vinden de kinderen het… 

 

Maandag 9 februari

Vandaag zijn de inschrijflijsten opgehangen voor de 10 minuten gesprekken. Een paar ouders hebben zich nog niet ingeschreven. De lijsten hangen buiten de klas op het prikbord.
Voor zowel spelling en taal zijn we begonnen aan een nieuw thema ‘beeldtaal’. De kinderen leren naast de nieuwe themawoord (voorgrond, achtergrond, stilleven, landschap etc.) deze week ook empathisch luisteren en nieuwe uitdrukkingen. Voor spelling, oefen aub met oude en nieuwe woorden die eindigen op: cht, ch, je,tje,pje – zoals nacht, lach, huisje, paaltje en boompje.
Met rekenen zitten we aan het eind van blok 8. Donderdag krijgen ze de toets. Daar komen veel erbij- en eraf-sommen in voor.
Afgelopen week hebben de kinderen met veel plezier aan hun sneeuwpoppen gewerkt. Deze mogen met hun eerste rapporten a.s. vrijdag mee. 

 

Maandag 26 januari
Moeten deze woorden nou met au, ou of ei, ij geschreven worden? Het blijven lastige woorden, maar gelukkig kunnen de kinderen af en toe spieken in hun au-verhaal en ei-verhaal. Deze week beginnen we voor rekenen met een nieuw blok. In blok 8 blijven de plus- en erafsommen onder de 100 belangrijk. Ze worden op verschillende manieren aangeboden (getallenlijn, splitsend en of in een context). Ook zullen de kinderen verschillende tafels met de volgende strategieën oefenen; halveren, verdubbelen, een keer meer of juist minder. Er zullen ook opdrachten zijn met meten en wegen (kilogrammen en grammen).  Voor taal gaan we verder met de oude en nieuwe themawoorden (tokkelen, inenten, artikel, opvolgen, opletten,  handleiding, raad, noodgeval etc.) en de vertelzinnen en vraagzinnen. Een lange zin korter maken en beleefd/onbeleefd taalgebruik. We sluiten de week af met de taaltoets.

 

Maandag 19 januari

Deze week begonnen we de ochtend met de laatste CITO, begrijpend lezen. Het is een pittige toets waarin veel leesconcentratie wordt gevraagd. Deze toets zal over meerdere dagen afgenomen worden.
Voor spelling herhalen we deze week de woorden van vorige week. De kinderen vinden de weetwoorden vrij lastig. Wordt het nou met een ou of au geschreven? Een ij of ei, een d of t?
Met taal hebben we het deze week over wilde en tamme dieren, bespreken we 12 nieuwe themawoorden (de raad, opvolgen, uitvoeren etc) en leren de kinderen hoe ze een handleiding moeten schrijven.
Dinsdag krijgen de kinderen de rekentoets van blok 7. Vooral de aftrek- en optelsommen onder de 100 komen in de toets voor.

 

Maandag 12 januari

Iedereen heeft een nieuwe tafelgroep en of plekje in de klas. Het is te merken dat de kinderen weer goed uitgerust en opgeladen zijn na een welverdiende Kerstvakantie. Afgelopen week hebben ze extra geoefend met het optellen van de sommen onder de 100. Merendeels vindt het best pittig, maar ze gaan de goede kant op. Deze week krijgen de kinderen de Cito’s spelling en rekenen verdeeld over 4 dagen. Verder zijn we vandaag begonnen aan een nieuw thema ‘dierenmanieren’ voor taal en spelling. Naast de gebruikelijke themawoorden zullen de kinderen aan de slag gaan met o.a. instructie geven en gericht luisteren, zinnen inkorten of juist langer maken. Ook gaan ze door met oefeningen waarin ze zinnen moeten ontleden. Voor spelling richten we ons op woorden met au of ou, ei of ij en eeuw. Nieuwsbegrip gaat deze week over demonstraties voor vrijheid van meningsuiting.

 

Maandag 15 dec

Nog vier dagen te gaan voor de welverdiende Kerstvakantie. We zijn er allemaal erg aan toe, maar eerst nog de voorbereidingen voor de Kerstavond en -diner. We hebben er enorm veel zin in.
Donderdag is er een woordendictee. Woorden die beginnen met ge-, ber-, ver- en oei, aai en d of t zullen getoetst worden. De kinderen beginnen het aardig onder de knie te krijgen.
Voor taal gaan de kinderen aan de slag met oude  en nieuwe themawoorden. Deze woorden zullen geoefend worden d.m.v. het maken van tekeningen van het woord en korte verhalen. Na deze korte week zal de kennis van de groep getoetst worden.
Met rekenen zijn we vandaag begonnen met een nieuw hoofdstuk. Naast de keersommen die aangeboden worden in verhaaltjes en plaatjes gaan de kinderen aan de slag met steeds moeilijkere erop en eraf sommen. Het wordt steeds pittiger maar de kinderen zijn goed op weg.

Maandag 8 dec

We zijn al helemaal in de Kerststemming. De kerstboom staat en de lichtjes branden.
De aankomende twee weken gaan we verschillende knutselwerkjes voor Kerst maken, o.a. engeltjes voor Serieus Request.
Naast de spellingoefeningen van vorige week, houden we ons bezig met woorden die eindigen met d of t en woorden die beginnen met be, ge, ver.
Voor taal leren de kinderen wat pictogrammen zijn en waarvoor ze gebruikt worden.  Verder gaat de groep met de nieuwe themawoorden van de week uitnodigingen schrijven.
Voor rekenen blijven de tafels centraal.
A.s. donderdag hangt het Kerstmenu op de deur van de klas. U kunt samen met uw kind die middag iets kiezen voor het dinner.

 

Maandag 1 dec
Vorige week stormden alle kinderen de school binnen om hun schoentjes leeg te halen. Door de donkere gangen galmden de vrolijke Sinterklaasliedjes. De Leerkrachten hielden de klasdeuren nog even dicht totdat alle kinderen binnen waren. In de klas was het een rommel. De pieten hadden tafels en stoelen van hum plek gehaald. Guusje vond alleen een sok in haar schoen. Gelukkig lag er in de openhaard nog een extra chocoladeletter.
Na een kwartiertje was er een smakkende rust. Door de dag heen mochten de kinderen af en toe van hun snoepgoed knabbelen.
Dan nog Djinn….. zij vierde haar verjaardag in Sinterklaasstijl. Ieder kind kreeg een mini jutezak met wat lekkers. Wat een verwendag!
Deze week beginnen we voor zowel spelling en taal aan een nieuw thema “kalender”. Na het introduceren van de themawoorden zullen de kinderen voor taal zich bezig houden met o.a. het gericht luisteren; ze letten op bepaalde details. Voor spelling gaan de kinderen eerst oefeningen herhalen met woorden die eindigen op eer, oor en eur. Daarna oei, aai en ooi.
Bij rekenen is het goed te merken dat de hele klas de tafels onder de knie beginnen te krijgen. Op vrij momenten krijgen ze de tijd op rekentafelspelletjes te spellen. Ze hebben er veel plezier in.

 

Maandag 24 nov

De kinderen zijn helemaal in de Sinterklaasstemming. Zingen uit volle borst met alle ‘aangepaste’ liedjes en zijn druk bezig met hun stoombootknutsels. Hopelijk zijn die voor woensdag af voor de kijkavond. Deze week ronden we thema 3 af voor zowel spelling en taal. De geplande toetsen zijn al afgenomen. Het is iedere keer weer erg spannend hoe goed ze die maken. Volgende week beginnen ze aan thema 4 ‘kalender’.

Ook voor rekenen hebben de kinderen afgelopen vrijdag een bloktoets gemaakt. Wat hebben wij toch een uitzonderlijke goede rekengroep!!!

Deze week gaan we verder met het oefenen van de tafels en beginnen aan blok 6 van rekenen. In het begin van het blok oefenen de kinderen  voornamelijk constructies van de tafels 2,3,4 met de strategieën halveren, verdubbelen en een keer meer en een keer minder. Ook zullen ze sommen maken met optellen zonder en met tienvoudoverschrijding (bijv. 32 + 7, 48 +7).

A.s. donderdag mogen de kinderen hun schoen zetten. we zijn benieuwd wat Sint dit jaar gaat geven……

 

Maandag 17 nov.

De Sint en zijn Pietjes zijn weer in het land. De kinderen wachten iedere dag af met enorm veel spanning en nieuwsgierigheid wat het Sinterklaasjournaal nu weer gaat brengen. Het is een veel besproken onderwerp en nu dat de school ook nog versierd is voor 5 december….welke pieten komen er nou??

Deze week zitten we zowel voor taal en spelling in week 3 van thema 3 ‘mijn school’. Naast nieuwe themawoorden (de bereidingswijze, specerijen, bakmeel, kneden, etc) leren de kinderen o.a. dat een plaatje van een woord helpt bij het onthouden van betekenis van dat woord.

Voor spelling oefenen de kinderen voor het woordendictee en het zinnendictee. (bank, schat, tong en woorden met eu, ei en ij).

Voor reken oefen de kinderen deze week vooral de keersommen en meetsommen. Aanstaande vrijdag hebben ze de rekentoets van blok 5.

 

Maandag 3 nov.

Vrijdag hadden we een beetje een hectische afsluiting van de week. Na een bezoek aan het ziekenhuis heeft dappere Lola S. er een mooie hechting aan over gehouden en het gaat goed met haar.

Afgelopen week was het een herhalingsweek voor spelling en taal. De aankomende weken gaan we verder met het nieuwe thema ‘mijn school’. Daarin leren de kinderen o.a.  nieuwe themawoorden, uitdrukkingen en structuur van een enkelvoudige zin uitbreiden. Ook zullen ze verder gaan met het ontleden van zinnen. (lidwoorden, zelfstandig naamwoord, bijvoeglijknaamwoord, werkwoord etc).

Voor spelling leert de groep woorden goed schrijven met nk of ng / ei of ij / ur of eur.

Vandaag hebben we de rekentoets gemaakt van blok 4. Er kwamen veel keer- en geldsommen  in voor.

Deze week zullen de kinderen verder gaan met het oefenen van de keersommen. Door het gebruiken van verschillende strategieën (halveren, een keer minder en een keer meer). Ook zullen ze oefeningen maken met bouwsels met verschillende blokken, plattegronden en meten in meters en centimeters.

A.s donderdag brengen we een bezoek aan het Frans Hals museum. We zijn erg benieuwd wat we daar gaan leren…

 

Maandag 27 oktober.

De zon schijnt en de wind is gaan liggen… We kunnen weer heerlijk naar buiten.
Deze week is de herhalingsweek  voor zowel taal en spelling. Afgelopen vrijdag hebben de kinderen het zinnendictee gehad. Met trots kan ik zeggen dat die ongelofelijk goed is gemaakt. Ik ben dan ook zeer trots op de groep.
Naast de taallessen van deze week, houden de kinderen zich ook bezig met het schrijven van een gedicht, een persoonlijk verhaal, fantasieverhaal en een elfje. Deze teksten komen in een nieuw schrijfschriftje.
Naast het oefenen van de erbij en eraf sommen leren de kinderen voor het eerst de tafels dit schooljaar. Voorlopig houden we ons bezig met de tafels van 2, 3, 4 en 5. Aan het einde van het schooljaar moeten de kinderen de tafels van 2, 4, 5 en 10 uit het hoofd weten. De rest van de tafels moeten ze uit kunnen te rekenen. (Uit het hoofd mag natuurlijk ook, maar het hoeft nog niet).
Nieuwsbegrip gaat deze week over Halloween.

 

Maandag 4 oktober.

We hebben de afgelopen twee weken veel op school geoefend voor de aankomende toetsen rekenen, spelling en taal in deze week. Gelukkig hebben we tot vrijdag nog de tijd om ons klaar te stomen voor de spellingtoets. Woorden zoals vlag, fluit, som, zon, schat en schrift komen in het dictee voor. Voor de toets taal zullen er o.a. vragen komen waarin ze het werkwoord, lidwoord, bijvoeglijk naamwoord en zelfstandig naamwoord  moeten onderstrepen. In de rekentoets van a.s. woensdag zullen de kinderen vooral eraf sommen en klokkijkensommen maken. Het wordt een intensieve week, maar gelukkig hebben we daarna een week vrij.

 

Maandag 29 sept.
Vrijdag was het een al feest. Eerst hebben de verjaardag van Daniel gevierd en genoten van zijn cake met veel slagroom. Na de pauze de Juffendag. De kinderen vonden het gesnoep en de spelletjes het leukst. De schoolmiddag hebben we afgesloten met popcorn, limonade en een film.

Graag wil ik alle ouders en kinderen heel erg bedanken voor het zelfgemaakte kookboek ( heb gelijk de meringue van het weekeinde gemaakt- heerlijk!) en het geld voor het theater de Toverknol. Wat een goede cadeaus!!

Deze week oefenen we voor spelling woorden die beginnen met sch en gaan verder met het oefenen van woorden die beginnen met de f of v. De s en of z woorden gaan goed maar de f en of v woorden blijven lastig voor de kinderen.

Naast nieuwe themawoorden zoals de branding en  het getijde gaan we met taal verder met zinnen ontleden, de leestekens, een fantasieverhaal schrijven en de verkleinwoorden.

Voor rekenen staan de verhaaltjessommen centraal en het optellen en aftrekken t/m 20.

A.s woensdag om 13.30 uur gaat het Kinderboekenweek van start.

KOM ONS ZIEN!

 

Maandag 22 sept.

Ons sponsorloopbedrag begint al aardig op te lopen. We hebben tot nu toe al een geweldig bedrag van 208,95 in onze groep.

Deze week beginnen we voor zowel taal en spelling aan een nieuw thema “vakantie”.  

Vandaag krijgen alle  kinderen een oefenblad spelling mee naar huis. In de week van 13 oktober zal de spellingtoets afgenomen worden. 

In deze week, voor spelling,  leert de groep eenlettergrepige woorden vooraan  te schrijven. v of f –  s of z.

Met taal leren de kinderen werkwoorden herkennen in een zin en bijvoeglijk naamwoord, zelfstandig naamwoord in een tekst. Ook leren de kinderen  interactief luisteren naar gesprekken en delen van informatie.

Vandaag hebben de kinderen een rekentoets gehad. Het was voor sommige best lastig. Vooral de contextsommen.

Deze week zal Nieuwsbegrip over 200 jaar Prinsjesdag gaan.

 

Maandag 15 sept.

De eerste rekentoets en taaltoets zijn achter de rug. De kinderen vonden het goed te doen, maar hadden wat moeite met het goed lezen en begrijpen van de vragen. Tijd zal het leren.

De sponsorloop was een heel feest en wat hebben we toch veel geluk gehad met het weer. Om de middag af te sluiten kregen de kinderen iets te drinken en een snoepje. We zijn benieuwd hoeveel 4A gaat opbrengen dit jaar.

Voor rekenen deze week gaan we aan de slag met de contextsommen. De kinderen moeten dan bij een plaatje de vraag bedenken. Ook oefenen ze sommen op de getallenlijn en zullen we verder gaan met de kloksommen en kalenderopdrachten.

Voor spelling hebben we deze week de woordentoets. De kinderen laten zien in hoeverre zij de spelling categorieën beheersen (klap, tent, plant, worst, strik, wolk, berg). Daarna zullen we de woorden nogmaals herhalen en de kinderen klaarstomen voor het zinnendictee.

Met taal gaan de kinderen allerlei opdrachten uitvoeren met behulp van een bestaand auditief verhaal (reproductief luisteren).

Met Begrijpend Lezen gaat het deze week over de ontsnapte slang in het dorp Made.

 

Maandag 8 sept

Vorige week hebben de kinderen hun eerste muziekles gehad. Naast ritmische spelletjes en luisteren naar muziek mochten alle kinderen spelen op allerlei kleine instrumenten. Het was geweldig om te zien hoeveel plezier de kinderen hadden.
Het onderwerp voor begrijpend lezen ging deze keer over ALS. De meeste kinderen waren al goed op de hoogte en velen hadden al aan de ice-bucked challenge meegedaan.
Vandaag zijn we begonnen met blok 2 van rekenen. De aankomende tijd houden we ons bezig met splitsen van getallen in tienvouden en eenheden en schrijven van getallen t/m 100. Ook gaan we verder met het klokkijken (halve uren, kwartier en minuten)
Voor taal gaan we verder met het leren schrijven van een persoonlijk kort verhaal (inleiding, kern en slot) en we herhalen, in verschillende oefeningen, het zelfstandig naamwoord, lidwoord en samenstellingen – deur en bel wordt deurbel. Voor spelling gaan we verder met het oefenen van woorden met twee en of drie medeklinkers. Dinsdag gaan we naar een theatervoorstelling. We zullen in het openluchttheater ‘Caprera’ de voorstelling ‘Oh nee niet weer een boek’ zien.
Vrijdag zal de sponsorloop om 13.00 starten. De sponsorloopkaarten willen we voor woensdag ingeleverd hebben. Verder…juf Irene heeft vorige week aan de klas verteld dat ze eind maart een kindje verwacht. Bedankt voor de lieve reacties!!!!

 

Maandag 1 sept

De tweede week van het schooljaar is zo snel voorbij gegaan. Wij zijn nu al aan elkaar gewend en we zijn zo blij met deze ijverige kinderen!

De nieuwe lesmethodes bevallen ons goed. Vorige week hebben de kinderen woorden geoefend met 3 medeklinkers aan het eind en aan het begin. Soms is het best lastig om het verschil te horen en te schrijven, vooral als een woord eindigt op wo(rst) of a(rts).

We hebben ook aandacht besteed aan lezen en begrijpen van rijmende en niet rijmende gedichten. Sommige kinderen hebben zelf al een kort gedichtje gemaakt.  Deze week gaan ermee verder.

A.s dinsdag krijgen de kinderen hun eerste rekentoets van blok 1 en vrijdag de eerste muziekles. We zijn zo benieuwd of de kinderen het leuk gaan vinden…

 

Maandag 25 aug

Week 1 is voorbij gevlogen.. Afgelopen vrijdag vierden we de verjaardag van Babette en vandaag van de broers Jack en Vince.  Nogmaals gefeliciteerd allemaal! Vorige week hebben veel aandacht besteed aan zelfstandig naamwoorden voor taal, het schrijven van een kort vakantieverhaal en het maken van de klassenverjaardagskalender. Voor spelling hebben we woorden geoefend met dubbele medeklinkers en dubbele klinkers. Met rekenen hebben de kinderen optel- en aftreksommen geoefend onder de 20. Naast de dagelijkse vakken zijn we ook begonnen met krantje 1 voor verkeer en Nieuws Begrip. Om inhoudelijk te zien waar wij precies mee bezig zijn kunt u a.s. dinsdag een kijkje nemen in de klas tijdens de informatieavond.

Blinkertpad 3 | 023-524 22 55